اخبار شیوع کووید ۱۹ در فرانسه/ نبود قبر برای دفن اموات در این کشور

اخبار شیوع کووید ۱۹ در فرانسه/ نبود قبر برای دفن اموات در این کشور
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 09:41

با توجه به افزایش شمار جان باختگان بر اثر شیوع کرونا در فرانسه، مسلمانان با نبود قبر در گورستان‌های متعلق به مسلمانان در این کشور مواجه می‌شوند.

العالم - اروپا

آخرین اخبار و تحولات در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در فرانسه به شرح زیر است.

تازه ترین آمار سازمان جهانی بهداشت از وضعیت شیوع کرونا در فرانسه تا ساعت 8:00

بر اساس آخرین امار سازمان بهداشت جهانی در کشور فرانسه صد و شصت و پنج هزار و هشتصد و چهل و دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد چهل و پنج هزار پانصد و سیزده نفر بهبود یافتند و بیست و سه هزار دویست نود و سه نفر جان باختند.

۱۱ ماه مه آغاز فعالیت‌ها در فرانسه

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش داد دولت فرانسه از ابتدای گسترش همه گیری ویروس کرونا با شورای علمی مشورت می‌کند. اعضای این شورا روز یکشنبه، توصیه‌های خود درباره خروج از قرنطینه را اعلام کردند. اعضای شورا بر استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل تاکید کردند و خواستار خودداری از جابجایی‌های بین المللی برای چندین ماه شدند. دورکاری یکی از توصیه‌های شورای علمی بود. شورا خواستار ادامه تعطیلی مدارس شده است. این در حالی است که دولت قصد دارد فعالیت‌های کشور را از ۱۱ ماه مه (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹) آغاز کند.

بیکاری گسترده در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم

بحران همه گیری ویروس کرونا و به دنبال آن بحران اقتصادی بی سابقه پس از جنگ دوم جهانی به بیکاری گسترده در این کشور منجر شده است.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه فردا راهبرد دولت برای خروج از قرنطینه که از ۱۱ ماه مه آغاز می‌شود را در مجلس ملی ارائه می‌کند. استفاده الزامی از ماسک و رهگیری مبتلایان احتمالی از طریق نرم افزار‌ها بخش‌هایی از این تمهیدات هستند. نخست وزیر بخشنامه‌هایی را برای اجرای این راهبرد صادر می‌کند. طرح نخست وزیر برای خروج از قرنطینه در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه به رای گذاشته می‌شود. بازگشایی مرحله به مرحله‌ی مدارس نیز برای یازدهم ماه مه در نظر گرفته شده است. این تصمیم بر خلاف نظر شورای علمی اتخاذ شده است. تاثیر قرنطینه بر بیکاری از هم اکنون احساس می‌شود. شمار متقاضیان کار یک ممیز هفت دهم درصد یعنی حدود ۲۵۰ هزار نفر در ماه مارس افزایش یافته است.
گزارشگر این شبکه گفت هم اکنون ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حقوق بیکاری دریافت می‌کنند. ۸۴ درصد حقوق این افراد از سوی دولت پرداخت می‌شود. اما اقشار محروم‌تر از دریافت این حقوق محروم هستند. محروم‌تر یعنی کسانی هستند که با قرارداد‌های کوتاه مدت و قرارداد‌هایی با پایان مشخص استخدام شده اند. افرادی که به طور آزمایشی مشغول به کار بوده اند نیز جزو این دسته هستند.
به گفته موسسه «دیدبان اوضاع اقتصادی فرانس» OFCE هزار نفر در جریان دو ماه قرنطینه ۴۵۰ هزار نفر کار خود را از دست داده اند.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان یکی از مقامات این موسسه را پخش کرد. وی گفت: بیکاری ۴۵۰ هزار نفر در عرض دو ماه رقم بالایی است. اما باید خاطر نشان کرد که شوک وارد شده بر فعالیت‌های اقتصادی بسیار بزرگ بوده. این شوک کمتر از ۳۰ درصد بر این فعالیت‌ها تاثیرگذار بوده است. با تلاش (دولت) برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، از بیکاری میلیون‌ها نفر جلوگیری شده است. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، می‌توانیم به وضعیت آمریکا اشاره کنیم. این بحران در آمریکا ۲۰ میلیون نفر بر تعداد بیکاران افزوده است.
گزارشگر افزود بخش‌های بیشتر آسیب دیده بخش‌هایی هستند که بیشتر از سایرین از قرنطینه دچار آسیب شده اند، یعنی هتل‌ها و رستوران ها، بخش گردشگری، هنر‌های نمایشی و بخش حمل و نقل هوایی. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، نرخ ورشکستگی در این بخش‌ها حدود ۱۵ درصد پیش بینی می‌شود. بیکاری در بخش صنعت نیز احتمالا افزایش خواهد داشت. کار کمتر در بخش تولید دستگاه‌ها و تجهیزات، با فرصت‌های شغلی کمتر مترادف است.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان یک اقتصاددان را پخش کرد. وی گفت: با این بحران، دربخش صنعت می‌بایست ۶۰۰ هزار فرصت شغلی از میان برود، یعنی این که بیکاری بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
گزارشگر گفت کارشناسان پیش بینی‌های بلندمدت را دشوار توصیف می‌کنند. همه چیز به میزان مصرف خانوار‌ها و تمهیدات دولت بستگی دارد. برای مثال باید دید که بیکاری افرادی که حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بی خانمان های فرانسه امکان گدایی هم ندارند

از نظر یک تشکل غیردولتی حقوق بشری فرانسه، بحران ویروس کرونا به فقر، نابرابری اجتماعی و تشدید مشکل بی خانمان ها دامن زده است و کشور قادر به رفع مشکلات نیست.
بحران کرونا در فرانسه و اعلام قرنطینه در این کشور بر زندگی اقشار محروم، تاثیر گذار بوده است. مجری از فلوران اودمون، رئیس بنیاد «ابه پیر» (سازمان غیردولتی) در منطقه کُت دازور پرسید همه گیری ویروس کرونا نه فقط در مارسی که در هر کجا نابرابری ها را افزایش داده است. آیا خطر افزایش این شکاف در هفته ها و ماه های آتی نیز وجود دارد؟
اودمون پاسخ داد​ خانواده ها با مشکلات بزرگی روبرو هستند. برخی از آن ها زیرشیروانی ها زندگی می کنند، قراردادهای شغلی موقت دارند و گاهی ناگزیرند سیاه (و زیرزمینی) کار کنند. اکنون اقتصاد به طور کامل متوقف شده است. اوضاع به گونه ای است که مشاهده گرسنگی برخی از مردم برای ما غیرعادی و تعجب آور نیست. باید خاطر نشان کرد حمایت از بی خانمان ها در کانون مبارزات بنیاد «ابه پیر» قرار دارد. وقتی تمام درآمدهای شخصی قطع می شود، او چطور می تواند در خانه بماند و خود را در قرنطینه نگاه دارد؟ کسی در دوران قرنطینه در خیابان تردد نمی کند و از این رو برای این افراد محروم، حتی امکان گدایی هم وجود ندارد. این به معنای واقعی یک درام انسانی است. باید از این بحران درس گرفت. به هر حال هر چیزی، آغاز و پایانی دارد. من با شما موافقم که می گویید بحران ویروس کرونا به نابرابری های اجتماعی دامن زده است. این بحران به شکلی غیرقابل تحمل، این شکاف را یادآوری می کند. اکنون زمان توجه و هوشیاری فرا رسیده است. باید دانست که بی عدالتی اجتماعی، فقر و زندگی در خانه های نامناسب، قبل از هر چیز با سلامت عمومی مرتبط است.


نبود قبر در فرانسه برای دفن اموات

با توجه به افزایش شمار جان باختگان بر اثر شیوع کرونا در فرانسه، مسلمانان با نبود قبر در گورستان‌های متعلق به مسلمانان در این کشور مواجه می‌شوند.
پایگاه اینترنتی الجزیره نوشت: با آغاز ماه رمضان و به سبب شیوع ویروس کرونا، مسلمانان در فرانسه نمی‌توانند امواتشان را به کشور‌های اصلی خود بازگردانند. آن هم در حالی که مناطق اختصاص داده شده به گروه‌های دینی در قبرستان‌های فرانسه پر شده است و برخی از شهرداری‌ها در حالت فوق العاده قرار گرفته اند.
با افزایش شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به کرونا، بسیاری از خانواده‌های مسلمان این سوال را مطرح می‌کنند که اموات خود را کجا دفن کنیم؟ برخی از آن‌ها به تحقق خواسته متوفی، برخی به اقدامات الزامی بهداشتی و برخی به اعتقادات دینی تمایل دارند.

تصميم دولت فرانسه براي بازنگري در قوانین بیمه بیکاری

خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزارت کار فرانسه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد به منظور "تطبیق سریع" قوانین بیمه بیکاری در مواجهه با "وضع استثنایی" که به علت شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، "با شرکای اجتماعی هم‌فکری کند".

خبرگزاری صداوسیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها