رئیس شورای انتقالی جنوب یمن با معاون وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن با معاون وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 18:27

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن با " میخائیل بوگدانف " معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه بصورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

العالم - یمن

پایگاه اطلاع رسانی شورای انتقالی جنوب یمن روز چهارشنبه نوشت: در این گفت و گوی تلفنی که عصر گذشته انجام شد، " عیدروس قاسم الزبیدی " رئیس شورای انتقالی جنوبی یمن و " بوگدانف " اوضاع جنوب یمن را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس شورای انتقالی جنوبی یمن در این گفت و گوی تلفنی توضیحات کاملی از تحولات نظامی، سیاسی و انسانی در منطقه به معاون وزیر خارجه روسیه ارائه داد و دلایل اعلام بیانیه خودمختاری در استان‌های جنوبی از جمله عدن را بیان کرد.

الزبیدی اظهار داشت که این تدابیر با هدف حل مشکلات مردم ناشی از سیل‌های بی‌سابقه اخیر و مقابله موثر با شیوع ویروس کرونا در منطقه اتخاذ شده است.

بوگدانف نیز بار دیگر رویکرد خود برای یافتن راه حل موضوعاتی که یمن شاهد آن است از طریق گفت و گوی جامع بین یمنی‌ها با کمک " مارتین گریفیتس " فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد را تکرار کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، بامداد یکشنبه در استان‌های جنوبی یمن حکومت خودمختاری اعلام کرد.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

عربستان سعودی و امارات روز دوشنبه از شورای انتقالی جنوب یمن خواستند تا از تصمیم خود مبنی بر حکومت خودمختار صرف نظر کند و ابراز تمایل کردند که اوضاع جنوب یمن به گذشته بازگردد.

در همین حال شورای انتقالی جنوب یمن در واکنش به درخواست عربستان و امارات برای صرف نظر از تصمیم تشکیل حکومت خودمختاری اعلام کرد که از این تصمیم عقب نشینی نخواهد کرد.

گفت و گوی رئیس شورای انتقالی جنوب یمن و " بوگدانف " در حالی انجام شده است که " مهدی المشاط " رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز شنبه در گفت و گو با روزنامه الثوره این کشور از ارسال نامه به پوتین رئیس جمهور روسیه خبر داد.

وی گفته بود که در این نامه، دیدگاه جمهوری یمن درباره صلح پایدار و جامع و سایر موارد را ارائه کردیم و از مسکو خواستار نقش‌آفرینی در این موضوع شده‌ایم.

عربستان به همراه امارات، مصر و بحرین و با کمک آمریکا از ششم فروردین سال ۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما در طول شش ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچیک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکستهای گسترده از نیروهای مردمی یمن به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و تعدادی از نیروهای وابسته به سعودی در یمن علیه مردم این کشور می‌جنگند.

سازمانهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی در طول ۵ سال گذشته بارها نسبت به بروز فاجعه انسانی و شیوع انواع بیماری واگیردار در یمن هشدار داده‌اند، اما تاکنون سعودیها به هیچیک از این هشدارها توجه نکرده و کماکان به حملات وحشیانه علیه مردم یمن ادامه می‌دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها