جهان چگونه می تواند با یک دیوانه سخن بگوید؟

جهان چگونه می تواند با یک دیوانه سخن بگوید؟
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 21:29

رئیس شورای پناهجویان نروژ درباره پیامدهای ادامه تحریم ها علیه برخی کشورها از جمله سوریه ، ایران و ونزوئلا در دوران شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

العالم - کشکول

"یان ایگلند" که مسئول سابق در زمینه اطلاع رسانی در سازمان ملل است، و سازمان وی (شورای پناهجویان نروژ)، سازمانی بین المللی است که در زمینه امدادرسانی به پناهجویان فعالیت می کند، تاکید کرد که با وجود معافیت های تحریم ها در بخش امدادرسانی و غذایی اما گروه های امدادرسان همچنان برای کمک به کسانی که در دوران شیوع کرونا بیشتر در معرض خطر هستند، با موانعی مواجه هستند.

ایگلند دیروز سه شنبه در یک نشستی خبری اینترنتی در ژنو گفت که پیام اصلی وی، این است که سونامی فقر شدید و گرسنگی که پس از شیوع کرونا در بسیاری از مناطق فقیر نشین رخ می دهد، بدتر از ویروس کرونا خواهد بود و این وضعیت اقتضا می کند که تحریم های اقتصادی علیه ملت ها و کشورها کاملاً رفع شود.

مساله قابل توجه این است که ایگلند اولین کسی نیست که خواهان لغو تحریم ها و مجازات های ظالمانه آمریکا علیه کشورها و ملت ها در پی شیوع ویروس کرونا شده است، و پیش از او نیز ، سازمان ها بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و همه سازمان ها و آژانس های بین المللی و جهانی، چنین درخواست هایی را مطرح کرده بودند، ولی همه این درخواست ها بی فایده بود، کسی که در کاخ سفید نشسته است، انسانی نیست که چنین چیزهایی در او اثر کند و حتی آنرا درک کند.

ما نمی خواهیم رئیس جمهوری آمریکا را به دیوانگی و نادانی و نداشتن تعادل روانی و عقلی متهم کنیم، ولی روزی نیست که مطبوعات آمریکایی و غربی گزارش هایی را به نقل از پزشکان و روانشناسان منتشر نکنند که رفتارهای وی را زیر سوال نبرند.

از جمله آخرین این گزارش ها، گزارشی بود که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر کرد و در آن نتیجه ای را منتشر کرد که برخی از روانشناسان به آن رسیده بودند و آن نتیجه این بود که ترامپ از یک بیماری خطرناک روحی و روانی رنج می برد که آن جنون خود بزرگ بزرگی و توهم است و این به نفع رهبری آمریکا نیست و می تواند سلامت آمریکایی ها و امنیت آمریکا را به خطر بیاندازد.

وی حتی در مورد دقیقترین جزئیات پزشکی هم از اظهار نظر چشم پوشی نمی کند، چه برسد به مسائل اقتصادی و سیاسی. این مساله فاجعه هایی را برای آمریکا و جهان به دنبال داشته است از این رو، سیاست وی مبتنی بر زورگویی است و وی تحریم ها و محاصره را درست می داند و حتی با لغو موقت آن ها و به دلایل انسانی انگونه که اندیشمندان جهان می گویند، موافق نیست.

آمریکایی ها خود ترامپ را بزرگ ترین خطری می دانند که "دموکراسی آن" ها را تهدید می کند، و بعید نمی دانند که ترامپ به خاطر جنون خود بزرگ بینی که دارد، در صورتیکه احساس کند ، شکست خواهد خورد، انتخابات ریاست جمهوری آتی را تخریب کند. زیرا آن ها اعتقاد دارند که وی همان گونه که بارها به طور تلویحی گفته است، درصورتیکه در انتخابات پیروز نشود، در به راه انداختن جنگ داخلی کوتاهی نخواهد کرد.

با این حال، آیا چنین دیوانه ای می تواند درک کند که هزاران نفر از مردم جهان روزانه به خاطر تحریم های ظالمانه، غیرقانونی و یک جانبه ای که وی در ارتباط با مسائل سیاسی و اقتصادی بر آن ها اعمال کرده، جان خود را از دست می دهند ؛ تحریم هایی که همه جهانیان و در صدر آن ها خود هم پیمانان ترامپ آنرا رد کرده اند.

پربیننده ترین خبرها