عراق و حکایت های قدیمی "ابوناجی"

عراق و حکایت های قدیمی
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 23:39

" استفان هیکی" سفیر انگلیس در عراق، با انتشار تصویری از سحرهای ماه رمضان شامل شیر و آب و خرما در صفحه توئیتر خود نوشت که تصمیم دارد روزه بگیرد تا روزه داری را با مسلمانان تجربه کند و وی از این تجربه خوشحال است.

العالم - کشکول

با این مساله که کسی بخواهد روزه را تجربه کند، اعم از اینکه چه دین و اعتقادی داشته باشد، مخالف نیستیم. این کار، کار خوبی است، اما اینکه شخصی این تجربه را در قالب آنچه به هنر " سرقت عقل ها" انجام دهد - این هنر، هنری است که انگلیسی ها که بخش های وسیعی از زمین را با هدف تحقق اهداف غیرمشروع به استعمار خود در آوردند، در آن مهارت دارند - تناقض فاحشی با این عقیده دارد که فردی بخواهد چنین چیزی را تجربه کند، این مساله ناپسند و کاملا مردود است.

برای فهم اینکه سفیر بریتانیا در عراق، تلاش کرده است که در این توئیت مربوط به تجربه روزه داری ، حکایت های " نیاکان و گذشتگان" را تکرار کند، به اطلاعات زیادی از جامعه شناسی و روانشناسی نیاز نداریم.

اجدادی که آماده بودند برای جلب اعتماد عراقی ها و فریب آن ها برای تحقق اهداف استعماری خود در عراق ، هر کاری انجام دهند.

عراقی ها تجربه طولانی و تلخی با انگلیسی ها دارند، به ویژه اینکه در دوران استعمار عراق توسط انگلیس، ضرب المثلی در عراق شایع بود که می گفت "وقتی که دو ماهی در دریا، با هم مشاجره می کنند، انگلیسی ها در آن نقش دارند."

به نظر می رسد که این ضرب المثل در میان همه ملت هایی که تحت سلطه استعمار انگلیس بوده اند، شایع بوده است.

از "ماهاتما گاندی" رهبر هندی ها نقل شده است که " اگر دو ماهی را در دریا دیدید که با هم می جنگند، بدانید که انگلیس پشت آن است".

علت همه احساسات تنفر از انگلیسی ها یا طبق وصفی که عراقی ها از انگلیسی ها به کار می برند"ابوناجی"، طعم حريص بودن و استعمار بریتانیا بود که ثروت های کشورهای جهان از جمله عراق را غارت کرد و بذر اختلاف، تنش ، فتنه ، عقب ماندگی و ناآرامی را در این کشور کاشت.

امیدوار بودیم که "استفان هیکی" قبل از این که روزه داری مسلمانان را تجربه کند، از وابستگی مطلق به سیاست آمریکا در اشغال کشورها و غارت ثروت های ملت ها از جمله عراق دست بر می داشت، امیدوار بودیم از کشتار هزاران عراقی در دوران اشغال عراق به بهانه جستجو برای یافتن سلاح کشتار جمعی و از جنایت بزرگ استعمار بریتانیا که کاشتن رژیم نامشروع اسرائیل در پیکره عالم اسلامی است ، دست برمی داشت و از حمایت از گروه های صهیونیستی جنایتکار علیه فلسطین که اقدامات فجیعی را در حق فلسطینی ها مرتکب شدند و میلیون ها نفر را از سرزمین خود آواره کردند، دست برمی داشت.

استفان هیکی بهتر است از ایجاد مرزهای ساختگی میان کشورهای عربی و اسلامی که همچنان عامل جنگ های پایان ناپذیر است ، دست بردارد. اگر از همه این اقدامات دست بردارد و چشم پوشی کند، آن گاه روزه وی مقبول درگاه حق می شود.

مقامات بلندپایه بریتانیایی در صدمین سالروز بیانیه منحوس بالفور که فلسطین را به یهودی ها داد، صراحتا اعلام کردند که آن ها از این پیمان متاسف نیستند، بلکه به ان افتخار می کنند.از این رو با ضرس قاطع معتقدیم که خداوند چنین روزه ای را از "ابوناجی" نخواهد پذیرفت و تکرار حکایت های قدیمی برای عراقی ها مانند پختن نان عراقی و پختن غذای " دلمه" سودی نخواهد داشت!

پربیننده ترین خبرها