عراق| دیدار طالبانی با حلبوسی در بغداد/ اکثریت نمایندگان به الکاظمی رأی اعتماد می‌دهند

عراق| دیدار طالبانی با حلبوسی در بغداد/ اکثریت نمایندگان به الکاظمی رأی اعتماد می‌دهند
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 20:58

دیدار معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، تأکید یک عضو جریان حکیم بر رأی اکثریت نمایندگان به کابینه مصطفی الکاظمی و اظهارات یک عضو جریان صدر درباره سرنوشت عادل عبدالمهدی از جمله خبرهای روند سیاسی عراق است.

العالم - عراق

به گزارش رسانه‌های عراق، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، هیئتی از اقلیم کردستان به‌ریاست قباد طالبانی معاون اول نخست وزیر دولت اقلیم کردستان را به حضور پذیرفت که طی آن درباره آخرین تحولات عراق و روابط بغداد ــ اربیل و مشکلات موجود بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خبر دیگر اینکه هدی سجاد نماینده پارلمان از ائتلاف النصر گفت: علت ناکامی عدنان الزرفی (مأمور سابق تشکیل دولت عراق) در تشکیل دولت، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان، بود.

از سوی دیگر محمد الکربولی نماینده پارلمان از ائتلاف القوی العراقیه (از گروههای اهل‌سنت) در گفتگو با بغداد الیوم اظهار داشت: ائتلاف القوی العراقیه به‌دنبال یک نخست وزیر مستقل بود تا اینکه اختیار تشکیل دولت را به او بسپارد. اکنون این فرصت را به مصطفی الکاظمی می‌دهد تا دولتی قوی تشکیل دهد و خواسته‌های مردم عراق را برآورده کند.

وی افزود: کاظمی ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند با آن خواسته‌های مردم ما را برآورده کند و عراق را در مسیر صحیح قرار دهد تا اینکه در سطح منطقه اثرگذار باشد. ما نخست وزیر منتخب را بدون هیچ دخالت سیاسی در امر تشکیل دولت آزاد گذاشته‌ایم.

تأکید بر رأی اکثریت نمایندگان به کابینه الکاظمی

علی البدیری نماینده پارلمان از جریان حکمت ملی به‌رهبری سید عمار حکیم تأکید کرد اکثریت نمایندگان به نخست وزیر منتخب رأی اعتماد خواهند داد.

وی اضافه کرد: فارغ از اینکه رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی چه نگرش‌هایی دارند، الکاظمی از حمایت پارلمانی گسترده‌ای برخوردار می‌شود.

حاکم الزاملی از رهبران جریان صدر هم در گفتگو با بغداد الیوم ابراز کرد: در صورتی که مصطفی الکاظمی در کسب رأی اعتماد پارلمان موفق نباشد، جریان صدر ادامه حضور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی، در رأس دولت را نمی‌پذیرد.

وی افزود: جریان صدر موضع ثابتی دارد که عبارت است از تغییر دولت، به‌ویژه اینکه دولت پیشبرد امور توان انجام هیچ کاری را ندارد و تاکنون هم در تصویب قانون بودجه موفق نبوده است.

الزاملی گفت: کشور به‌سبب شرایط اقتصادی و بهداشتی موجود، در وضعیت بسیار سختی به‌سر می‌برد. ما نیازمند یک نخست وزیر شجاع و قوی هستیم و در سایه وجود دولت کنونی امکان حل مشکلات و برخورد صحیح با آنها وجود ندارد، به همین دلیل هم ما خواستار تشکیل یک دولت قوی و حرفه‌ای هستیم که بتواند با چالش‌ها مقابله کند

از سوی دیگر نعیم العبودی از رهبران فراکسیون صادقون گفته است: فراکسیون‌های الفتح و صادقون با معرفی نامزدهای حزبی شایسته برای دولت جدید مخالفتی نداشته‌اند. این افراد اگر کوتاهی داشته باشند مسئولیت آن به‌عهده گروه‌های سیاسی آنها است.

وی همچنین گفته است: ما در گذشته با الکاظمی مخالفت و بعد از او حمایت کردیم؛ بدین خاطر که دیگر گروه‌های شیعه نیز او را قبول داشتند.

وی خاطرنشان کرد معرفی کاظمی از سوی هیچ قدرت خارجی تحمیل نشده است. ایران هیچ ارتباطی با معرفی او و یا پذیرش نامزدی او ندارد.

العبودی گفت گروه‌های شیعه هیچ تلاشی برای پیچیده کردن شرایط برای کاظمی و در نتیجه ادامه حضور عادل عبدالمهدی در قدرت ندارند.

به‌گفته وی، عادل عبدالمهدی از جمله کسانی بود که از معرفی مصطفی الکاظمی حمایت کرد.

العبودی اضافه کرد روز شنبه جلسه‌ای بین گروه‌های شیعه و کاظمی برگزار شد که در این جلسه درباره سهم وزارتخانه‌های شیعه (13 وزارتخانه) بحث و تبادل نظر شد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها