دولت طرابلس آتش‌بس یکجانبه حفتر در لیبی را رد کرد

دولت طرابلس آتش‌بس یکجانبه حفتر در لیبی را رد کرد
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 23:36

دولت وفاق ملی لیبی اعلام یکجانبه آتش بس توسط فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی را نیازمند نظارت و ضمانت بین المللی خواند.

العالم - لیبی

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اعلامیه آتش‌بس از سوی تشکیلات ارتش ملی لیبی را رد کرد.

در بیانیه این شورا آمده است:« ما با آتش‌بس حفتر مخالفیم و هر گونه آتش‌بس نیاز به نظارت و ضمانت بین المللی دارد».

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد: «ما به دفاع مشروع از خودمان و حمله به کانون‌های تهدید در هر کجا که باشد ادامه می‌دهیم».

سخنگوی «ارتش ملی» لیبی شامگاه چهارشنبه از توقف یکجانبه همه عملیات‌های نظامی این تشکیلات خبر داد و گفت که این اقدام در پاسخ به درخواست کشورهای دوست صورت گرفته است.

خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی روز دوشنبه در اقدامی یکجانبه خود را حاکم لیبی نامیده و مدعی شد که با پذیرش این حکم از سوی مردم لیبی، توافق سال ۲۰۱۵ مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی این کشور را از بین می‌برد.

توافقنامه صخیرات در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر صخیرات مغرب بین دو طرف‌ درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت.

نیروهای السراج اخیرا حملات خود علیه نیروهای حفتر در غرب لیبی را آغاز کرده‌اند و تا کنون توانسته‌اند شش شهر و دو منطقه را در ساحل غرب لیبی به کنترل خود درآورده و تا مرز تونس پیشروی کنند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها