تجاوز داعشی‌ها به عراق در آستانه مذاکرات استراتژیک با آمریکا

تجاوز داعشی‌ها به عراق در آستانه مذاکرات استراتژیک با آمریکا
يکشنبه 14 ارديبهشت 1399 - 16:13

ناظران و کارشناسان معتقدند که تجاوز اخیر داعش به نیروهای الحشد الشعبی یعنی بازگشت این گروه تروریستی برای توجیه ضرورت بقای آمریکایی‌ها در عراق است.

العالم- نظرکده

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، مسئولان آمریکایی 2 سال است که درباره خطرات بازگشت داعشی صحبت می‌کنند و من می‌گویم که چنین اظهاراتی به مثابه تهدیدهایی جهت بازگرداندن داعش است.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به اخراج آمریکایی‌ها از عراق در دوران نخست‌وزیری "نوری المالکی"، تأکید کردند که در آن دوران داعش به عراق یورش بُرد. به گفته آنها، این حمله تروریستی اخیر داعش بعد از آن انجام شد که پارلمان عراق اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

سیاسیون تأکید دارند، آمریکایی‌ها در حال احیای داعشی‌ها و توزیع نقش میان آنها و انتقال‌شان از سوریه به عراق هستند همان‌گونه که یکی از داعشی‌ها بازداشت‌شده در جریان بازجویی‌شان به نیروهای عراقی چنین اعترافاتی را مطرح کرده است.

تحلیلگران سیاسی به مناطقی در عراق مانند کوه‌های "حمرین" که ناهموار هستند و قابل رصد و شناسایی از طریق رادارها نیستند، اشاره و تأکید می‌کنند که عناصر داعشی‌ها در این مناطق حضور دارند و لذا، بایستی فعالیت‌های اطلاعاتی در این مناطق زیاد شود. ولی زمانی‌که چنین اقداماتی در این مناطق صورت می‌گیرد مسئولان سازمان اطلاعاتی تغییر می‌کنند.

تحلیلگران سیاسی تأکید دارند که حمله داعش به الحشد العشبی باید فرصتی برای ساکت کردن تمام کسانی باشد که از انحلال الحشد دم می‌زنند. امروز معلوم شد که عراق همچنان به الحشد الشعبی نیاز دارد.

این تحلیلگران تصریح کردند، آمریکایی‌ها در تلاشند که وانمود کنند خروج‌شان از عراق باعث بازگشت داعش خواهد شد و آنها هیچ توجهی نمی‌کنند که این نیروهای عراق و الحشد العشبی بودند که داعشی‌ها را از این کشور بیرون راندند.

به گفته این تحلیلگران، عملیات دفع حمله داعش ضرورت تداوم حضور الحشد الشعبی را مورد تأکید قرار می‌دهد به‌ویژه این‌که اگر این حمله علیه نیروهای امنیتی صورت می‌گرفت تلفات بیشتری برجای می‌گذاشت.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند این عملیات بدون پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی مدعی حمایت از عراق انجام شد.

این کارشناسان با انتقاد از نقش ائتلاف بین‌المللی، خاطرنشان می‌کنند کسانی‌که ادعا می‌کنند "ابوبکر البغدادی" را با تکیه بر داده‌های اطلاعاتی کشتند، پس چگونه از مقدمات حمله اخیر داعشی‌ها به نیروهای الحشد الشعبی مطلع نبودند.!

نظر شما چیست؟

  • حملات تروریستی داعش علیه الحشد الشعبی چگونه تفسیر می‌شود؟
  • در این شرایط فعلی عراق، چه کسی پشت بازگشت داعش قرار دارد؟
  • آیا واشنگتن می‌خواهد بهانه‌ای برای ماندن در عراق جهت حمایت از نیروهای عراقی ایجاد کند؟
  • اهمیت زمان‌بندی عملیات صلاح‌الدین در آستانه مذاکرات استراتژیک با آمریکا چیست؟

پربیننده ترین خبرها