تشکیل کابینه کاظمی روی خط زلزله

تشکیل کابینه کاظمی روی خط زلزله
يکشنبه 14 ارديبهشت 1399 - 21:07

خبر:

درحالی که بناست طی روزهای آینده هفته جاری جلسه پارلمان برای رای اعتماد به کابینه "مصطفی الکاظمی" برگزار شود اخبار عراق آینده این کاندیدای نخست وزیری را روشن نشان نمیدهد

تحلیل:

- انتخاب کاظمی در واقع مولود شبه اجماع جریانات شیعی بوده است این در حالی است که اینک با اعلام رسمی جریان قانون مبنی بر عدم اعتماد به کابینه پیشنهادی کاظمی بنظر شرایط بسمت دشواری در اخذ رای اعتماد پیش می‌رود. در کنار این اعلام رسمی، سخنان امروز رییس فراکسیون فتح مبنی بر اینکه کاظمی راه خطای پیشینیان خود را در انتخاب اعضای کابینه پیموده است بر دشواری و تاریکی آینده کابینه کاظمی افزوده است.

- در حالی که چند روز محدود تا برگزاری جلسه پارلمان برای رای اعتماد به کابینه کاظمی باقی نمانده است اعلام عدم اعتماد به این کابینه از سوی علاوی از یکسو و ترکمان‌ها از سوی دیگر این احتمال را تقویت می‌کند که دیگرانی از احزاب و گروه‌های سیاسی نیز به جمع ناراضیان از کابینه بپیوندند.

- اگر چه برای پذیرفته شدن کابینه کاظمی تعداد 168 رای از مجموع 319 رای پارلمان کافی است و حسب ظواهر تا این لحظه رقم مورد نظر قابل حصول می‌نماید اما با توجه به پیچیدگی‌های موجود در عراق و نگاه‌های خاص به کابینه و دولت بنظر می‌رسد کاظمی فرصت چندانی جهت غلبه بر مشکلات کنونی از یکسو و تلاش جهت جلوگیری از ریزش آراء بیشتر کابینه خود ندارد. شاید تاملی مجدد در ترکیب کابینه یا تاکید مجدد بر آنچه پیش از این به عنوان تعهد پذیرفته بود تنها راهکار خروج او از بحران پیش رو باشد. فراموش نکنیم شبه ائتلاف پیش گفته کاظمی را بشروطی خاص بر الزرفی مقدم داشته بود.

پربیننده ترین خبرها