گفته‌های مقامات آمریکا با متهم کردن چین به شیوع ویروس کرونا متضاد است

گفته‌های مقامات آمریکا با متهم کردن چین به شیوع ویروس کرونا متضاد است
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 11:18

با وجود اینکه مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که چین شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا را مخفی کرده تا تجهیزات درمانی را برای خود ذخیره کند اما صحبت‌های مقامات این کشور، عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

العالم - آمریکا

نهاد اطلاعاتی وزارت امنیت داخلی آمریکا در اول ماه مه (12 اردیبهشت) طبق گزارشی مدعی شد که رهبران چین در اوایل ماه ژانویه از روی قصد، شدت بیماری کرونا را از جهانیان مخفی کرده‌اند. این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، با وجود انتقاد‌های روزافزون از چین، مقامات اطلاعاتی آمریکا را برای عدم اطلاع‌رسانی زود‌هنگام درباره احتمال خطر‌ناک بودن ویروس کرونا متهم کرده است و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا، نیز با وجود اینکه روز‌ گذشته اعلام کرد که کشور چین مسئول شیوع ویروس کرونا است، مدعی شده بود هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این ویروس عمداً گسترش پیدا کرده است.

به نوشته پایگاه «تایم»، لفاظی‌های تند این مقامات با انتقاد‌هایی که به دولت آمریکا در مواجهه با ویروس کرونا می‌شود همزمان شده‌اند؛ این منتقدان اعلام کرده‌اند که پاسخ دولت ترامپ به ویروس کرونا آهسته و ناکافی بوده است. مخالفان سیاسی ترامپ همچنین به وی انتقاد کرده‌اند که به چین بیش‌ از حد حمله کرده است.

تایم در ادامه نوشت، وزارت امنیت داخلی آمریکا با ارائه تحلیل‌هایی ادعا کرده است که چین با کم اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا، واردات محصولات درمانی را افزایش و صادرات این محصولات را کاهش داده است. بر اساس ادعای این وزارتخانه، چین تلاش کرده این اقدامات را با انکار محدودیت‌های صادرات انجام دهد. این گزارش همچنین چین را به تأخیر در مطلع ساختن سازمان جهانی بهداشت متهم کرده است و عنوان می‌کند که چین در اعلام اینکه ویروس کرونا واگیر‌دار بوده است تأخیر انداخت تا خود تجهیزات درمانی را به کشورش وارد کند.

تمام این نتیجه‌گیری‌ها بر این اساس گرفته شده است که تغییراتی که چین در رویه صادرات و واردات خود اعمال کرده، عادی نبوده‌اند.

بر اساس ادعای پایگاه تایم چین شیوع ویروس کرونا را در 31 دسامبر 2019 به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد و این سازمان در سوم ژانویه با مرکز کنترل بیماری آمریکا تماس گرفت و در هشتم ژانویه نیز ویروس کرونا را به عنوان یک ویروس نوظهور معرفی کرد.

پایگاه تایم مدعی شده که مقامات چینی پزشکانی که درباره این ویروس هشدار می‌داده‌اند را ساکت کرده و تهدید این ویروس را کم‌اهمیت جلوه داده است.

اما در توئیتی که رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته منتشر کرد، ظاهراً وی مقامات اطلاعاتی آمریکا را برای عدم اطلاع‌رسانی زود‌هنگام درباره احتمال خطر‌ناک بودن ویروس کرونا متهم کرد. خود ترامپ نیز با وجود هشدار‌هایی که از مقامات اطلاعاتی و دیگران درباره تأثیرات احتمالی ویروس کرونا دریافت کرد، نتوانست به موقع اقدام کند، اما همواره از خود دفاع کرده است.

پیش از این نیز ترامپ گمانه‌زنی کرده بود که چین شاید ویروس کرونا را بر اثر چند اشتباه «وحشتناک» (در جهان) پخش کرده است.

پامپئو نیز در شبکه خبری ای‌بی‌سی این هفته اعلام کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این ویروس عمداً گسترش پیدا کرده است اما وی بدون توجه به صحبت‌های خود گفت چین در مبتلا کردن جهانیان، سابقه تاریخی دارد.

به نوشته پایگاه تایم، متخصصان بهداشتی می‌گویند ویروس کرونا از خفاش نشأت گرفته است. این متخصصان به وضوح اعلام کرده‌اند که باور دارند این ویروس ساخت دست بشر نبوده است. بسیاری از ویروس‌شناسان نیز احتمال اینکه ویروس کرونا به طور اتفاقی از یک آزمایشگاه نشأت گرفته باشد را کم می‌دانند. اما برخی دانشمندان همچنان در تلاشند این نظریه را نیز بررسی که این ویروس از حیوانات به انسان رسیده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها