تقابل چین با آمریکا در سازمان ملل بر سر تایوان

تقابل چین با آمریکا در سازمان ملل بر سر تایوان
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 09:57

نمایندگی دایم چین در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای از حمایت های آمریکا از تایوان برای مشارکت در سازمان ملل انتقاد و با آن مخالفت کرد.

العالم ـ آسیا

در این بیانیه که تارنمای «یی سی» چین آن را منتشر کرده، آمده است: آمریکا در شرایطی از ورود تایوان به سازمان ملل متحد و مشارکت در آن استقبال و حمایت می کند که خود جلوی صدور روادید برای برخی مشارکت کنندگان را می گیرد.

این بیانیه خاطر نشان می کند نمایندگی دایم آمریکا در سازمان ملل که پشتیبان مشارکت تایوان در سازمان ملل است در مجموع دارای چنین حقی نیست.

نمایندگی چین تاکید کرد این کشور از حق حاکمیت خود حراست می کند و از آمریکا می خواهد به اصل «چین واحد» و بیانیه های مشترک دو کشور در باره تایوان پایبند باشد.

همچنین در این بیانیه آمده است که دنیا اکنون درگیر موضوع همه گیری کرونا است و کشورها باید برای مهار آن با یکدیگر همکاری کنند و لازم نیست در چنین برهه ای به اینگونه مسایل دامن زده شود.

چین بشدت با این نوع حمایت های آمریکا که «منافع ملی پکن» را به چالش می کشد، مخالفت کرده و می گوید واشنگتن به احساسات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون چینی لطمه می زند.

به گزارش ایرنا، دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پیمانی را تصویب و قانونی کرده است که بر اساس آن این کشور برای ارتقای جایگاه بین المللی تایوان از جمله ورود به سازمان های بین المللی تلاش می کند.

از دیدگاه پکن فقط کشورهای دارای حق حاکمیت می توانند وارد سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل شوند که تایوان دارای چنین صلاحیتی نیست و بخشی از خاک چین به حساب می آید.

پربیننده ترین خبرها