نگرانی فعالان حقوق بشر از جنایات حکومت سعودی برای پیشبرد پروژه «نئوم»

نگرانی فعالان حقوق بشر از جنایات حکومت سعودی برای پیشبرد پروژه «نئوم»
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 13:51

فعالان حقوق بشری می‌گویند پروژه شهر جدید نئوم به نمادی شوم از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی تبدیل خواهد شد.

العالم - عربستان سعودی

فعالان حقوق بشر از اقدامات جنایتکارانه حکومت عربستان سعودی برای اجرای پروژه ساخت شهر جدید «نئوم» ابراز نگرانی کردند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «علیاء ابوطایه الحویطی» فعال زن عربستان مقیم در لندن و یکی از اعضای قبیله الحویطات در این باره گفته است: «از دید قبیله الحویطات، نئوم بر روی خون ما ساخته می‌شود، بر روی استخوان‌های ما. قطعاً این شهر برای مردمی که در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کنند ساخته نشده است. این شهر برای توریست‌ها و افراد پولدار ساخته شده است نه برای مردم اصیلی که در آنجا زندگی می‌کنند».

او در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت در یک تماس تلفنی او را تهدید به قتل کرده‌اند. الحویطی گفت که تهدیداتی نیز در شبکه اجتماعی توئیتر دریافت کرده است و به او گفته‌اند که سرنوشتی مشابه «جمال خاشقچی» که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد، در انتظار اوست.

حکومت عربستان سعودی مدعی است منطقه‌ای که شهر نئوم قرار است در آن ساخته شود خالی از سکنه و غیرمسکونی است. اما در واقع این ناحیه محل زندگی قبیله الحویطات است که از اردن تا صحرای سینا و غرب عربستان سعودی پراکنده هستند. برای اجرای پروژه ساخت این شهر، دستکم ۲۰ هزار نفر از اعضای این قبیله مجبور به ترک محل زندگی خود خواهند شد.

ماه گذشته پس از آنکه «عبدالرحیم الحویطی» از دیگر اعضای این قبیله در پیامی ویدئویی درخصوص آغاز فرایند کوچ اجباری این قبیله دست به افشاگری زد، توسط مأموران حکومتی به قتل رسید.

علیاء ابوطایه الحویطی در این خصوص گفت: «آن‌ها او را کشتند تا درسی برای دیگران شود و بدانند با هرکس که دهان بگشاید همین‌طور رفتار خواهد شد».

وی افزود: «محمد بن سلمان به قبایل گفت، "ما منطقه شما را توسعه می‌دهیم و پولدار خواهید شد". آن‌ها هم در ابتدا باور کردند. سال ۲۰۱۹ آن‌ها گفتند "سه روستا را تخلیه خواهیم کرد و مردم را مجبور به ترک آن‌ها خواهیم کرد". برای محمد بن سلمان چیزی به اسم قبیله معنی ندارد. او به قبایل اهمیتی نمی‌دهد».

از سوی دیگر «جیمز سوزانو» عضو سازمان حقوق بشری سعودی-اروپایی گفت: «با توجه به وسعت نئوم، تخلیه اجباری برخی مناطق غیر قابل اجتناب خواهد بود. دولت پیش‌تر نیز چنین اقداماتی مرتکب شده که آن‌ها نیز با نقض قوانین حقوق بشر همراه بوده‌اند».

همچنین «کریمه بنون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق فرهنگی گفت: «ارتش سعودی با استفاده از تسلیحات مختلف ساختمان‌های تاریخی این مناطق را تخریب کرده و ساکنین را به ترک خانه‌ها و گریختن برای نجات جانشان مجبور کرده است».

«جاش کوپر» عضو گروه حقوق بشری «القسط» نیز می‌گوید: «کاملاً مشهود است که قصد این پروژه خودنمایی برای خواص داخلی و مخاطبان بین‌المللی است و آن را نماد آزادی اقتصادی و اجتماعی در دوره جدید حکومت سعودی جلوه خواهد داد. اما در عین حال [این حکومت] به دخیل کردن فعالان محلی یا توجه به منافع آن‌ها در فرایندهای تصمیم‌گیری اعتنایی ندارد».

به گفته کوپر نئوم بیشتر نمادی شوم از نقض حقوق بشر خواهد بود و «حاکی از نبود هیچ زمینه‌ای برای ابراز عقیده از سوی مردم حتی در موضوعات غیرحساس است، چه رسد به مسائل حقوق مدنی و سیاسی».

شهر نئوم که نام آن از ترکیب کلمه لاتین «نیو» به معنای جدید و معادل عربی کلمه «آینده» تشکیل شده است، قرار است تا سال ۲۰۳۰ با بودجه‌ای ۵۰۰ میلیارد دلاری ساخته شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها