امتناع آمریکا از استرداد همسر جاسوس سیا به انگلیس

امتناع آمریکا از استرداد همسر جاسوس سیا به انگلیس
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 - 13:19

با روشن شدن دروغگویی آمریکا درباره هویت عامل تصادف منجر به مرگ جوان انگلیسی، واشنگتن همچنان از استرداد مجرم به لندن امتناع می‌کند.

العالم- آمریکا

به نوشته پایگاه خبری «گِرِی‌زون» در حالی دولت آمریکا به دنبال استرداد «جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس است که از استرداد مامور سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) که یک جوان انگلیسی به نام «هری دان» را زیر گرفت و باعث مرگ او شد، خودداری می‌کند.

وزارت کشور بریتانیا از آمریکا خواسته شهروند این کشور را که در اوت ۲۰۱۹ این جوان ۱۹ ساله را به کشتن داد، تحویل دهد.

دولت آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که «آنه ساکولاس»، زن آمریکایی که مقصر این تصادف بود به دلیل آن که همسر یک دیپلمات آمریکایی است که در انگلیس زندگی می‌کند، مصونیت دیپلماتیک دارد. آمریکا مدعی شده بود همسر وی در یک پایگاه نظامی این کشور در نزدیکی محل حادثه کار می‌کند و با همین بهانه وی را با یک هواپیمای نظامی در ماه سپتامبر از انگلیس فراری داد. از همان زمان دولت انگلیس به دنبال استرداد وی بوده است.

حالا به تازگی برخلاف ادعای آمریکا، مشخص شده ساکولاس همسر یک دیپلمات نبود بلکه خود یک مامور سیا بوده است. خانواده دان پس از شنیدن این خبر به شدت عصبانی هستند و می‌گویند دولتهای انگلیس و آمریکا به آنها دروغ گفته‌اند.

پیش‌تر «رد سایگر» مشاور خانواده دان که برای رسیدگی به این پرونده در آمریکا به سر می‌برد، کمک و حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای فرار ساکولاس را «چندش‌آور و تهوع‌آمیز» خوانده بود.

به دنبال این اتفاق، انتقادات بسیاری از هر دو دولت متحد شد و بین آنها مناقشه‌ای به راه افتاد. مناقشه‌ای که تاکنون هم ادامه یافته و به نظر می‌رسد دولت آمریکا حاضر به همکاری برای حل آن نیست.

فارس

پربیننده ترین خبرها