رئیس‌جمهور الجزایر: جنایات خون‌بار استعمار فرانسه با گذر زمان فراموش نمی‌شود

رئیس‌جمهور الجزایر: جنایات خون‌بار استعمار فرانسه با گذر زمان فراموش نمی‌شود
جمعه 19 ارديبهشت 1399 - 07:31

عبدالمجید تبون گفت: فرانسه در دوران استعمار الجزایر نیمی از جمعیت این کشور را طی جنایاتی خون‌بار به قتل رساند که با گذر زمان از صفحه تاریخ پاک نمی‌شود.

العالم- الجزایر

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر روز پنجشنبه گفت که استعمار فرانسه در طول ۱۳۲ سال (۱۹۶۲-۱۸۳۰) نیمی از جمعیت الجزایر(قبل از استقلال) را کشته است؛ جنایتی که مرور زمان آن را از صفحه تاریخ پاک نمی‌کند.

این سخنان را تبون به مناسبت ۷۵ سالگی قتل عام‌های هشتم ماه مه ۱۹۴۵ که توسط ارتش استعماری فرانسه علیه تظاهرات‌کنندگان الجزایر انجام شده بود در پیامی به مردم الجزایر ارسال کرد و محتوای آن توسط خبرگزاری رسمی الجزایر منتشر شد.

۸ مه ۱۹۴۵ ، نیروهای اشغالگر فرانسه جنایات وحشتناکی را در مناطق سطیف، قالمه و خراطه در شرق الجزائر مرتکب شدند که قربانیان آن تظاهرات‌کنندگانی بودند که برای مطالبه استقلال کشورشان به خیابان‌ها آمده بودند و طبق برآوردهای رسمی شمار آنها به 45 هزار نفر رسید.

تبون افزود: «سرکوبگری‌های خونین و بی رحمانه استعمار اشغالگر و وحشی در الجزائر لکه ننگی بر پیشانی قدرت‌های استعماری است که طی 132 سال جنایاتی را مرتکب شدند که با وجود تلاش‌های مکرر استعمارگران برای پاک کردن چهره خود از بین رفتنی نیست».

وی تاکید کرد: «شمار قربانیان جنایات استعمار در الجزائر فراتر از پنج میلیون و نیم نفر از هر سن و سالی بود، یعنی بیش از نیمی از جمعیت آن زمان الجزائر قربانی شدند».

رئیس جمهور الجزایر جنایات استعمار را غیرانسانی و مغایر با ارزش‌های تمدنی خواند و گفت که استعمار اقدام به پاکسازی قومی کرد تا بومی‌های ساکن الجزائر را با غریبه‌ها جایگزین کند.

وی افزود: «این جنایات فرد الجزایری را از رگ و ریشه خود جدا کرد و ثروت‌هایش را به غارت برد و شخصیت آن را با همه مولفه‌هایش از بین برد».

الجزایر سال‌هاست از فرانسه می‌خواهد ضمن اعتراف به ارتکاب جرایم استعماری در الجزایر عذرخواهی کرده و غرامت بدهد اما پاریس هم هر بار از الجزایر خواسته گذشته را فراموش کرده و به آینده چشم بدوزد.

فارس

پربیننده ترین خبرها