پمپئو و الحاق کرانه باختری بدون سر و صدا

پمپئو و الحاق کرانه باختری بدون سر و صدا
دوشنبه 22 ارديبهشت 1399 - 12:25

تا چند ساعت دیگر مایک پمپئو، وارد تل آویو می شود؛ وی در این سفر قرار است درباره دو موضوع اصلی یعنی جمهوری اسلامی ایران و روند الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی گفتگو کند.

العالم - تحلیل روز

پمپئو در این سفر حامل پرونده امنیتی کاملی از تحولات جاری در سوریه طی چند هفته اخیر است که آن را به نتانیاهو و رئیس موساد که از دوستان وی است، تحویل خواهد داد. ظاهرا دولت رژیم صهیونیستی از دستاوردهای اخیر ارتش سوریه، چندان خشنود نیست و تلاش می کند دریابد که آمریکا با این مشکل چگونه برخورد خواهد کرد؛ مخصوصا که منافع هر دو طرف ایجاب می کند که اوضاع سوریه متزلزل و بی ثبات باشد.

موضوع دیگری که پمپئو در این سفر مورد بررسی قرار خواهد داد، الحاق بخش هایی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی است. در این مورد دو مسأله بررسی خواهد شد، اول اینکه این رژیم چه مساحتی از زمین های کرانه باختری را قرار است تصاحب کند و اینکه این مساحت با نقشه ای که آمریکا به عنوان مبنای اصلی دستیابی به راه حل برای مسأله فلسطین در نظر دارد، منافات نداشته باشد.

بر اساس نقشه ای که جراد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ منتشر کرده است، تمام زمین های اطراف شهرک های بزرگ صهیونیستی به اضافه منطقه دره اردن ضمیمه این رژیم خواهند شد.

به نظر می رسد پمپئو، نتانیاهو و مقامات امنیتی رژیم اشغالگر را متقاعد خواهد کرد که در اجرای روند انضمام اراضی مورد نظر، مرحله به مرحله و گام به گام پیش بروند به نحوی که بین هر مرحله، مدتی فاصله بیندازند تا حساسیت و واکنش محافل فلسطینی و بین المللی را تحریک نکنند.

نکته دیگر در این خصوص، واکنش محافل منطقه ای نسبت به این مسأله است؛ پمپئو به نتانیاهو و کوهن اعلام خواهد کرد که در بحث از واکنش های منطقه ای، تمام تمرکز بر روی ایران خواهد بود. وی به نتانیاهو اطمینان خواهد داد که هم پیمانان عرب واکنشی در این خصوص نشان نخواهند داد زیرا به باور آنها مسأله فلسطین برای همیشه به پایان رسیده است لذا باید آنها را به موضوع ایران مشغول کنند؛ موضوعی که بهانه ای شده است برای عرب های متحد آمریکا تا هر تحرکی را که تل آویو در خاک فلسطین انجام می دهد بپذیرند و در مقابل معامله ترامپ سر تسلیم فرود آورند.

پمپئو در حساس ترین شرایط منطقه، به رژیم صهیونیستی سفر می کند. او به خوبی متوجه ضرورت سکوت عرب ها در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و درگیر کردن آنها در مسأله ای که هیچ خطری برای آنها ندارد، است. هدف او از این سفر، جلب رضایت ضمنی عرب ها برای آغاز مهمترین مرحله معامله ترامپ است.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها