سلاح جدید سعودی ها در سوریه!

سلاح جدید سعودی ها در سوریه!
دوشنبه 22 ارديبهشت 1399 - 14:59

به گفته سایت های خبری، گروه تبلیغاتی mbc قصد دارد پس از افتتاح شبکه هایی در مصر، عراق و مغرب عربی شامل (مغرب، تونس، لیبی و الجزایر)، شبکه ای را هم در سوریه افتتاح کند که مخاطب آن مردم این کشور هستند.

العالم - کشکول

عربستان همیشه از پول به عنوان یک سلاح استفاده کرده است. از سال 1945 با توافق ابن سعود با روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا بر سر حمایت در مقابل پول، داستان شروع شد. از آن تاریخ به بعد آل سعود به منظور کنترل عقل و اندیشه مردم، هزینه هنگفتی را صرف ترویج وهابیت در سراسر جهان کرد؛ علاوه بر اینها اقدام به راه اندازی شبکه اطلاع رسانی و تبلیغاتی و تأمین مالی مستقیم و غیر مستقیم آنها کرد. گروه "ام بی سی" نمونه ای از این تلاشهاست.

عربستان با شکست داعش در سوریه و عراق، در این دو کشور شکست خورد لذا طبیعی است که به سراغ جنگ نرم رفته و اذهان مردم را هدف قرار دهد.

این کشور امروزه می کوشد با استفاده از شبکه های "ام بی سی" مستقیما به جوامع عربی مصر، عراق، مغربی ها و به زودی در سوریه نفوذ کند.

عربستان با اینکه خود با کسری بودجه برابر با 115 میلیارد دلار و کمبود منابع مالی به دلیل سقوط قیمت نفت و رکود گردشگری دینی ناشی از شیوع کورونا رو به روست، اما همچنان پول های هنگفتی را صرف شبکه های رسانه ای "ام بی سی" می کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد بن سلمان که صدای مخالفان خود حتی در خاندان سلطنتی را خفه کرده است، امروز می کوشد با جذب افکار عمومی مصر، به خصوص پس از رسوایی دو جزیره تیران و صنافیر، منافع خود را پیش ببرد. یا در عراق پس از سالها کمک به وهابی گری و ایجاد گروه های تروریستی داعش و القاعده، افکار عمومی این کشور را جذب کند.

وی در یمن نیز پس از شکست در این کشور و خرید میلیاردها دلار اسحله از ترامپ، به دنبال سلاح جدیدی برای جبران شکست های خود در این کشور است.

امروزه تکبر بن سلمان او را هر چه بیشتر به سمت حفظ سیطره رسانه ای در منطقه پیش می برد. چرا که نه تنها نتوانست برنامه اقتصادی 2030 را پیش ببرد. از نظر نظامی نیز، یمنی ها او را تحقیر کردند و از حیث حقوق بشر هم پس از کشتار و سلاخی مخالفان، آبرویی برای کشورش نمانده است. ترامپ نیز هر روز به روشی این کشور را تحقیر می کند و حیثیتی برای آن باقی نگذاشته است.

پربیننده ترین خبرها