ترکیه: ثبات در مدیترانه جز از طریق گفت‌وگو حاصل نمی‌شود!

ترکیه: ثبات در مدیترانه جز از طریق گفت‌وگو حاصل نمی‌شود!
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 - 06:35

در حالی که دولت آنکارا عملا به یکی از طرف های درگیر در مناقشات مسلحانه لیبی تبدیل شده، وزارت خارجه ترکیه ادعا کرد که ثبات در منطقه مدیترانه جز از طریق گفت‌وگو و همکاری شفاف و حقیقی حاصل نمی‌شود.

العالم - ترکیه

وزارت خارجه ترکیه بامدادسه‌شنبه اعلام کرد که بیانیه مشترک وزرای خارجه مصر، یونان، امارات،‌ فرانسه و قبرس یونان درباره دریای مدیترانه نشان دهنده معیارهای دوگانه‌ای است که این کشورها دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه ادامه داد که این بیانیه پس از آن صورت می‌گیرد که "آنکارا سیاست‌های تخریبی این کشورها علیه ثبات در منطقه و حمایت از کودتاگران را ناکام گذاشت".

وزارت خارجه ترکیه از کشورهای امضا کننده بیانیه خواست تا عاقلانه و بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام کنند و ثبات در منطقه جز از طریق گفت وگو و همکاری شفاف و حقیقی حاصل نمی‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که "دشمنی با ترکیه" دلیل حضور امارات در این بیانیه بوده "در حالی که این کشور هیچ ارتباطی به دریای مدیترانه ندارد و پرونده مجرمانه این کشور در قبال ما و لیبی کاملا شناخته شده است".

پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را نیروی شر توصیف کرده بود.

وی در سخنانی گفت: «عرصه را هرگز به نیروهای شر از سازمان گولن و پ‌ک‌ک گرفته تا محورهای متخاصم که منبع آن (کشورهای) خلیج(فارس) است، واگذار نخواهیم کرد.»

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: به خوبی از نیت‌های خبیث در پشت پرده توطئه‌هایی که اقتصاد ما را هدف قرار داده، آگاهیم.

این در حالی است که هر دو طرف درگیر در مناقشات لیبی، -که یکی مورد حمایت ترکیه و دیگری مورد حمایت برخی کشورهای عربی خلیج فارس قرار دارد- با اقدامات مسلحانه تنش زای خود موجب پیچیده تر شدن بحران لیبی و آسیب رساندن به منابع انسانی و اقتصادی این کشور شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها