پامپئو: با گانتز و نتانیاهو درباره ایران و الحاق کرانه باختری صحبت می‌کنم

پامپئو: با گانتز و نتانیاهو درباره ایران و الحاق کرانه باختری صحبت می‌کنم
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 - 12:19

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید سفرش به فلسطین اشغالی فقط با هدف صحبت درباره الحاق کرانه باختری نیست بلکه موضوعات منطقه‌ای از جمله ایران نیز در دستورکار وی قرار دارد.

العالم - آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است روز چهارشنبه (فردا) به فلسطین اشغالی سفر کند، گفت ضمیمه کردن مناطق شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، فقط به تصمیم تل‌آویو بستگی دارد.

پامپئو در مصاحبه با نشریه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، اظهار داشت که در سفر روز آینده فقط درباره طرح تل‌آویو جهت الحاق کرانه باختری به دیگر اراضی اشغالی صحبت نخواهد کرد بلکه مسائلی مانند مقابله با ویروس «کووید۱۹» و تنش‌ها با ایران را نیز بررسی می‌کند.

بر این اساس، وی توضیح داد: «موضوعاتی هست که می‌خواهم درباره آنها با نخست‌وزیر (بنیامین نتانیاهو) و ژنرال [بنی] گانتر صحبت کنم. (از جمله) تهدیدات از طرف ایران، نحوه همکاری برای مقابله با آنها و ممانعت از دستیابی آن به سلاح اتمی. همچنین درباره پیشرفت طرح صلح رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ به آنها اطلاعات جدید می‌دهم».

به نوشته وبگاه «عروتص‌شوع» وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قصد دارد کابینه تل‌آویو را از اعمال طرح الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری منع کند، تصریح کرد: «قبلا هم گفته‌ام که این تصمیم خود اسرائیل است. می‌خواهم بدانم که کابینه جدید چه نظری درباره آن دارد».

پامپئو در واکنش به اظهارات «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره طرح الحاق، مجددا موضع نادرست خود مبنی بر قانونی بودن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و اراضی خصوصی فلسطینیان را تکرار کرد.

وی در این باره مدعی شد: «قبلا صراحتاً گفته‌ایم چیزی را که به آن باور داریم، با قوانین بین‌المللی همخوانی دارد. همچنین گفته‌ایم که اسرائیل می‌تواند تصمیمات قانونی خودش را بگیرد، در گذشته شاهد این بوده‌ایم که دادگاه‌های اسرائیلی درباره استفاده از زمین و اینکه قوانین آنها بر شهرک‌ها اعمال می‌شود یا نه رأی داده‌اند».

فریدمن چندی پیش با اشاره به آمادگی واشنگتن برای به رسمیت شناختن الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی، گفت اگر کابینه جدید تل‌آویو بخواهد در عرض چند هفته این اتفاق می‌افتد.

بیش از ۳۰ مقام پیشین امنیتی و سیاست خارجی دموکرات طی نامه‌ای به کمیته ملی این حزب، خواستار مخالفت حزب دموکرات با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها