چرا داعش اخیرا مزارع گندم در اطراف «خانقین» عراق را به آتش‌ می‌کشد؟

چرا داعش اخیرا مزارع گندم در اطراف «خانقین» عراق را به آتش‌ می‌کشد؟
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 - 12:25

فرماندار شهرستان خانقین اهداف داعش در به آتش‌کشیدن مزارع گندم در حومه این شهرستان را تشریح کرد.

العالم - عراق

یک مقام مسئول در استان دیالی، از پشت پرده تحرکات اخیر داعش در حومه شهرستان خانقین پرده برداشت.

«دلیر حسن» فرماندار شهرستان «خانقین» واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه، مرکز استان دیالی، در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: آتش زدن مزارع گندم در روستاهای خانقین جدید نیست بلکه سال گذشته نیز چنین امری روی داد و داعش پشت پرده این آتش‌سوزی‌هاست. عناصر داعش به آتش زدن این مزارع بسنده نکردند و روز یکشنبه پیش، دو کشاورز که یکی از آنها کدخدای یکی از روستاها بود، ربودند و آنها را به قتل رساندند و جنایت دیگری مرتکب شدند.

حسن افزود: آتش زدن مزارع گندم و حمله به کشاورزان تنها با هدف ایجاد محاصره اقتصادی بر روستاهای خانقین صورت نمی‌گیرد بلکه هدف دیگر این اقدام، وادار کردن ساکنان این روستاها به کوچ و آوارگی و تخلیه کمربند سبز اطراف مرکز خانقین یعنی روستاهای زراعی اطراف است تا این مناطق به میدان مناسبی برای تسهیل تحرکات داعش و برنامه‌های شوم آنها تبدیل شود.

فرماندار خانقین افزود که وی از نیروهای امنیتی و سایر تشکیلات امنیتی کشور می‌خواهد که با تعقیب و پیگرد بقایای داعش، از کشاورزان در فصل درو و کار کشاورزی حمایت کنند.

نیروهای امنیتی عراق صبح روز دوشنبه (دیروز - ۱۱ می)، پیکرهای دو کشاورزی را که روز یک‌شنبه از سوی داعش ربوده شده بودند، در اطراف خانقین یافتند.

روز گذشته «عثمان الغانمی» وزیر کشور جدید عراق نیز با سفر به استان دیالی در شرق عراق یک نشست امنیتی مهم برای مبارزه با داعش در این استان برگزار کرد.

استان دیالی از میان شش استان عراق که با ایران هم مرز است، تنها استانی است که از زمانی که آمریکایی‌ها عراق را اشغال کردند (سال ۲۰۰۳ میلادی) تا امروز همواره شاهد بی ثباتی و ناامنی است.

دو استان سلیمانیه و اربیل در شرق عراق که به طور کامل کُردنشین هستند، استان‌های واسط، میسان و بصره هم شیعه نشینند، اما استان دیالی از ترکیب جمعیتی شیعیان و اهل تسنن اعم از کُرد و عرب برخوردار است.

در طول سال‌های اشغال عراق توسط آمریکا و به خصوص پس از حمله داعش تلاش‌های پنهان زیادی برای انتقال تروریسم از مناطق غرب عراق یعنی استان‌های الانبار، صلاح الدین و نینوا به سمت استان دیالی صورت گرفته بود که به گفته کارشناسان اگر هوشیاری و مشارکت جمهوری اسلامی ایران با عراقی‌ها در مبارزه با تروریسم در آن مقطع نبود، داعش تلاش می‌کرد از طریق دیالی به داخل خاک ایران نفوذ کند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها