دولت السراج: بیانیه 5 کشور حمایت از جنایت‌های حفتر و دخالت در امور لیبی است

دولت السراج: بیانیه 5 کشور حمایت از جنایت‌های حفتر و دخالت در امور لیبی است
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 - 13:26

وزارت خارجه دولت وفاق ملی(غرب لیبی) به بیانیه پنج کشور مصر، قبرس، یونان، فرانسه و امارات درباره لیبی واکنش نشان داده و آن را دخالت آشکار در امور کشورش دانست.

العالم - لیبی

وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌ای به بیانیه مشترک وزرای خارجه مصر، یونان، قبرس، فرانسه و امارات که پس از نشست آن‌ها درباره غرب آسیا و لیبی صادر شد، واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است که آنچه در بیانیه این کشورها درباره یادداشت تفاهم امضا شده بین دولت لیبی و ترکیه ذکر شده، دخالتی آشکار و تحریف حقایق است چرا که این یادداشت تفاهم بر اساس توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی امضا شده و لطمه‌ای به حقوق هیچ طرفی وارد نمی‌کند.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، وزارت خارجه دولت وفاق ملی همچنین تأکید کرد که پنج کشور صادرکننده این بیانیه از اعضای سازمان ملل هستند که دولت وفاق ملی را به عنوان تنها دولت مشروع لیبی به ریاست «فائز السراج» به رسمیت شناخته است و این دولت نیز از حقوق مشروع خود برای دفاع از شهروندان و حمایت از حقوق اقتصادی آن‌ها استفاده کرده است.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

دولت وفاق ملی لیبی همچنین ضمن ابراز تعجب از مشارکت امارات در صدور بیانیه ویژه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، افزود که امارات جزء کشورهای حاشیه مدیترانه نیست و همین امر نشان می‌دهد که این کشورها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که پنج کشور مذکور در بیانیه خود تحولات اخیر در لیبی و کودتای ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی علیه توافقنامه سیاسی و نهادهای مشروع لیبی را نادیده گرفته و هیچ اشاره‌ای به حملات موشکی بی‌سابقه حفتر را که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی و تخریب تأسیسات و موسسات دولت مدنی شده، نکرده‌اند.

در بیانیه مذکور با اشاره به حملات حفتر به مقر هیأت‌های دیپلماتیک و جذب مزدوران خارجی با حمایت مستقیم امارات و حمایت‌های تسلیحاتی و مالی ابوظبی از حفتر، از پنج کشور مذکور خواسته شده است تا در سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده و موضع روشنی در محکومیت تجاوزات علیه طرابلس و غیرنظامیان اتخاذ کنند.

وزرای خارجه پنج کشور (مصر، امارات، یونان، قبرس، فرانسه) روز دوشنبه(دیروز) در نشستی از طریق ویدئو کنفرانس، بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و بدون اشاره به حملات حفتر علیه طرابلس، دو طرف درگیر در لیبی را به پایبندی به آتش‌بس فراخواندند.

آن‌ها همچنین امضای یادداشت تفاهم بین ترکیه و لیبی درباره تعیین مرزهای دریایی و همکاری امنیتی و نظامی را غیرقانونی دانستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها