شرط چین برای حضور تایوان در سازمان بهداشت جهانی

شرط چین برای حضور تایوان در سازمان بهداشت جهانی
جمعه 26 ارديبهشت 1399 - 11:59

دولت چین به تایوان گفته اگر بپذیرد که بخشی از سرزمین اصلی چین است با حضور تایپه در مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی مخالفت نخواهد کرد.

العالم - آسیا

وزارت بهداشت تایوان روز جمعه شرط چین برای مشارکت در سازمان بهداشت جهانی را رد کرد.

در آستانه نشست مهم مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی برای بررسی ویروس کرونا، چین به تایوان گفته است که اگر این کشور بپذیرد که بخشی از سرزمین اصلی چین است با حضور تایوان در این مجمع موافقت خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، از چند هفته پیش دولت تایوان که عضو سازمان بهداشت جهانی نیست با حمایتهای سیاسی آمریکا در حال لابی برای حضور نمایندگانش در این مجمع است که با مخالفت شدید پکن مواجه شده است.

تایوان مدعی است که پاندمی ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری دسترسی این کشور به سازمان بهداشت جهانی را ضروری کرده است.

چین به تایوان به عنوان یکی از استانهای این کشور نگاه می‌کند و آن را همواره بخشی از سرزمین اصلی چین خوانده است.

وزارت خارجه چین روز پنج شنبه اعلام کرد که حزب ترقیخواه دموکراتیک تایوان از پذیرش این شرط خودداری کرده است بنابراین اصل سیاسی برای مشارکت تایوان در نشست مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی وجود خارجی ندارد.

«چن شی چانگ» وزیر بهداشت تایوان روز گذشته در یک سخنرانی درباره کرونا تاکید کرد که راهی وجود ندارد که تایپه این شرط را بپذیرد.

وی گفته، «هیچ راهی وجود ندارد که تایوان این موضوع که اصلا وجود ندارد را بپذیرد و تایوان به تلاشهای خود برای حضور در سازمان بهداشت جهانی ادامه خواهد داد...»

چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت : «سازمان جهانی بهداشت یک سازمان تخصصی زیر نظر سازمان ملل است که اعضای آن را دولت‌های مستقل تشکیل می‌شود. مشارکت تایوان در فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی باید ذیل اصل 'یک چین'، بعد از رایزنی میان تایوان-چین به نحوی معقول ومناسب سازمان‌دهی شود.»

آمریکا طی ماههای اخیر برای کارشکنی علیه چین اقداماتی را در ارتباط با تایوان علیه چین انجام داده است؛ از جمله حمایت از تایوان برای عضویت در سازمان بهداشت جهانی و پرسه زنی ناوهای این کشور در تنگه تایوان.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها