به رغم سازش..

قدس هنوز یاران وفادار خود را دارد

قدس هنوز یاران وفادار خود را دارد
يکشنبه 28 ارديبهشت 1399 - 13:25

در روزی که به دعوت امام خمینی (قدس)، روز جهانی قدس اعلام شده است، میلیون ها نفر از ملتهای مختلف در سراسر جهان در کنار فلسطینی ها ایستاده و چشم و دلشان به این شهر مقدس دوخته شده است و هر سال شمار کسانی که در سراسر جهان، به حقانیت آرمان فلسطین ایمان می آورند، بیشتر و بیشتر می شود.

العالم - تحلیل روز

در این دنیایی که بر اساس نفاق بین المللی می چرخد نمی توان حدس زد که چه اندازه خطر در کمین قدس است. هر کسی شعارهایی می دهد که از سطح شعارهای تو خالی فراتر نمی روند؛ شعارهایی که هیچ تأثیری در عالم واقع ندارند.

تنها کسانی که میزان و شدت خطر را درک کرده اند اهالی این شهر و صاحبان اصلی آن هستند که هر روز به بهانه های مختلف از این شهر رانده می شوند. اما در روز جهانی قدس که از سوی امام راحل حضرت آیت الله خمینی (قدس) به این نام، نامگذاری شده است، میلیون ها انسان در سراسر جهان در کنار مردم قدس ایستاده اند و چشم و دلشان به این شهر مقدس دوخته شده و هر سال بر شمار کسانی که به حقانیت آرمان فلسطین ایمان می آورند اضافه می شود. اکنون این حرکت امام خمینی یعنی اعلام روز جهانی قدس، به ثمر نشسته است. برای شناسایی حجم خطراتی که قدس را تهدید می کنند باید دانست که رژیم اشغالگر بر اساس نقشه های حساب شده، سرگرم فعالیت است تا هویت عربی و اسلامی قدس را برای همیشه نابود کرده و هویت یهودی را جایگزین آن کند.

این رژیم از سال 1967 برای زدودن کامل هویت عربی و اسلامی قدس تحمیل (کیپا) برنامه ریزی کرده است. نکته عجیب اینجاست دولت این رژیم که پیوسته به دنبال کوچ اجباری فلسطینی های اصیل این شهر است از شدت وفاداری و پایبندی فلسطینی ها به این شهر و هویت خود شوکه شده اند.

روند تخلیه شهر با تخریب محله المغاربه – که ساکنان آن اغلب از آفریقایی تبارها بودند – آغاز شد. این رژیم در سال 1967 تنها چند ساعت پس از اشغال شهر، بولدوزرهای خود را به این محله مسلمان نشین فرستاده و شروع به تخریب آن از بیخ و بن کرد. این عملیات بعدها با روند کندتری ادامه یافت و تا امروز هم ادامه دارد. در قدس در بخش قدیمی شهر هر تکه از سنگ و آجرهای شهر، گواهی بر دست غارت این رژیم است و شاهدی است بر جنایات این رژیم در تغییر بافت و هویت شهر و گواهی است بر این حقیقت که این شهر بر اصالت خود می ماند و این غارت و چپاول، حادثه ای گذرا بیش نیست.

هر روز که می گذرد، قدس به خاطر وجود اشغالگران، تبدیل به شهری خاموش و سرد شده است؛ در این شهر هیچ چیزی از تخریب و تغییر هویت در امان نمانده است. با نگاهی به بازار کهن این شهر، می بینیم که بیش از 90 درصد از مغازه های آن بسته است و صاحبان آنها تحت فشار شدید مالیات و هزینه ها ناچار به مهاجرت شده اند. زیرا اکنون دیگر مهاجرت از هر فعالیت تجاری ارزان تر شده است. حتی شهروندان عادی هم از ظلم اشغالگر در اشکال مختلف آن اعم از قتل و بازداشت و اخراج در امان نمانده است. امروزه ده ها جوان فلسطینی به بهانه های مختلف اجازه ورود به بخش قدیمی شهر را ندارند فقط به این دلیل که در مقابل اشغالگران ایستاده اند.

امروز در قدس جنگ پنهان بقا و فنا در جریان است جنگی که فلسطینی ها در آن جز خدا یاوری ندارند. نبردی تمام عیار که فلسطینی ها و اهالی قدس و مؤمنان به آرمان فلسطین و کسانی که هر سال روز جهانی قدس را در تهران، بیروت، دمشق، منامه، صنعا و کابل در آن از جان مایه می گذارند و کاری به حکومت های سازش کار ندارند. جنگی که اشغالگران همه سلاح ها و ادوات از جمله زمان را به کار گرفته اند؛ آنها در نبردی با زمان می کوشند پیروز این جنگ باشند و فلسطینی ها به رغم جراحت های هر روز با امکانات اندک خود امیدوارند که شهر برغم اوضاع آشفته جهان عرب و اسلامی زنده بماند.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها