حمایت از «آبه شینزو» به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسید

حمایت از «آبه شینزو» به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسید
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 11:09

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد در پی شیوع کرونا و طرح لایحه‌ای بحث‌برانگیز از سوی دولت ژاپن، حمایت از نخست‌وزیر این کشور و کابینه‌اش با کاهشی چشمگیر مواجه شده است.

العالم - آسیا

میزان حمایت از «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسید. شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید از عملکرد وی در مقابله با شیوع کرونا و همچنین به دلیل تلاش وی برای تصویب لایحه‌ای که به او برای انتخاب دادستان‌های ارشد قدرت بیشتری می‌دهد، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «بلومبرگ»، این نظرسنجی که توسط روزنامه «آساهی» در روزهای شنبه و یکشنبه انجام و روز دوشنبه منتشر شد نشان داد حمایت از آبه ۸ درصد نسبت به یک ماه گذشته کاهش داشته و به ۳۳ درصد رسیده است که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی است که وی با اتهام پارتی بازی و رابطه، در محول کردن سمت‌های مهم روبرو بود. نظرسنجی دیگری از سوی شبکه کانال‌های تلویزیونی خبری ANN هم نشان داد کابینه وی با کاهش ۷ درصدی رضایت روبرو بوده و میزان حمایت از آن به ۳۲.۸ درصد رسیده است.

نظرسنجی آساهی نشان داد یکی از دلایل اصلی کاهش رضایت مردم لایحه‌ای است که از سوی دولت آبه پیشنهاد شده و سن بازنشستگی تعدادی از دادستان‌ها را افزایش می‌دهد و حدود دو سوم پاسخ‌دهندگان نسبت به آن اعلام نارضایتی کرده‌اند.

منتقدان می‌گویند این لایحه به آبه امکان می‌دهد دادستان‌هایی که با دولت وی رابطه خوبی دارند را حفظ کند، مسئله‌ای که با مخالفت حدود ۵ میلیون ژاپنی از جمله افراد مشهور این کشور مواجه شده و علیه آن کارزاری در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند.

در پی افزایش نارضایتی، روزنامه «یوموری» ژاپن گزارش داد دولت قصد دارد از این لایحه که سن بازنشستگی را دو سال تا ۶۵ سالگی افزایش می‌دهد، صرف‌نظر کند.

آبه، نخست‌وزیری است که طولانی‌ترین دوره قدرت را در ژاپن داشته و اکنون در پی شیوع کرونا با سخت‌ترین دوران خدمت خود از بیش از ۷ سال پیش روبروست. از دولت او به دلیل کندی و به روز نبودن در مبارزه با کرونا انتقاد می‌شود. همچنین این همه‌گیری مشاغل و وضع مالی خانواده‌ها را در ژاپن تحت تاثیر قرار داده است.

داده‌های دفتر کابینه ژاپن نشان داده اقتصاد ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان در ۳ ماه گذشته با رکود مواجه شده است. انتظار می‌رود این وضعیت با ادامه بحران کرونا بدتر شود. تحلیل‌گران در ۳ ماهه جاری انتظار ۲۱.۵ درصد کاهش اقتصادی را دارند که رکوردی از سال ۱۹۵۵ محسوب می‌شود.

طبق بررسی یکی از اتحادیه‌های کارگری در ژاپن، پزشکانی که در بیمارستان‌های این کشور در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند با شرایط کاری سختی مواجه هستند. بر اساس این بررسی انجام شده بسیاری از این پزشکان از ماسک‌های خود دوباره استفاده می‌کنند و تنها تعداد معدودی از این پزشکان، حقوق سختی کار دریافت می‌کنند.

به نوشته خبر‌گزاری «رویترز»، ۱۷۰ پزشک ژاپنی در یک پرسش و پاسخ آنلاین که از سوی یک اتحادیه کار‌گری در ژاپن صورت گرفت، شرکت داشتند که سه چهارم از آنان گفتند به آنها دستور داده شده به طور مستقیم با بیماران کرونایی مقابله کنند. چهار پنجم از این تعداد نیز گفتند که حقوق اضافه کار برای سختی کار به دلیل خطری که با آن مواجهند، دریافت نمی‌کنند.

رویترز در ادامه این خبر نوشت در حالی که جهان تلاش می‌کند به تجهیزات درمانی و تجهیزات محافظت شخصی دسترسی داشته باشد، برخی از پزشکان ژاپنی و دیگر متخصصان می‌گویند برخی حکومت‌های محلی و ملی در این کشور نتوانسته‌اند کمک مالی و تجهیزات محافظتی کافی را برای بیمارستان‌ها و کارکنان بخش درمانی در این نهاد‌ها فراهم آورند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers، تاکنون در ژاپن ۱۶ هزار و ۲۸۵ نفر مبتلا به کرونا و ۷۴۴ فوتی به ثبت رسیده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها