مذاکرات صلح یمن:

| نقشه راه تکراری 'گریفیتس' و تأکید صنعاء بر شروط قبلی

| نقشه راه تکراری 'گریفیتس' و تأکید صنعاء بر شروط قبلی
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 11:54

بر خلاف آنچه فرستاده سازمان ملل در امور یمن مدعی آن است مذاکرات صلح در یمن پیشرفتی نداشته و صنعاء بر شروط خود برای ازسرگیری تلاش‌ها جهت رسیدن به راه‌حل فراگیر تأکید دارد.

العالم - یمن

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در تلاش است روند صلح را که از سال ۲۰۱۸ معلق مانده، احیا کند و راه‌حل‌های موقتی در این زمینه ارائه کرده است اما این راه‌حل‌ها آتش جنگ را خاموش نکرده و به درد یمنی‌ها پایان نداده است بلکه بر اساس اعتقاد صنعاء باعث شده ائتلاف سعودی به وضعیت نظامی خود در جبهه‌های مختلف یمن سر و سامان دهد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت: از نظر صنعاء، گریفیتس از یک فرستاده صلح بیطرف به یک ترویج‌کننده برای دیدگاه‌ها و افکار ریاض و ابوظبی تبدیل شده است.

این روزنامه لبنانی افزود: شکست منطق «مذاکره غیرمشروط» در مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل در سوئد، سوئیس و کویت برگزار شد، ثابت شده است. یمن دیگر این منطق را بدون توافق نهایی و کامل جنگی که عربستان پنج سال است آن را به راه انداخته، قبول ندارد.

در ادامه این گزارش آمده، با وجود این گریفیتس تلاش می‌کند با بهره‌برداری از بحران کرونا در یمن، نقشه راهی اجرایی شود که راه‌حل فراگیر را به مرحله دیگری منتقل و توقف جنگ و محاصره را با آتش‌بسی فراگیر جایگزین کند که منافع عربستان سعودی که دنبال آرام کردن اوضاع با توجه به بحران‌های داخلی است، برآورده کند. اما بنا به گفته منابع دیپلماتیک این نقشه راه جدید گریفیتس هیچ پیشرفتی نداشته و تکرار کننده همان موارد قبلی است.

در طول هفته‌های گذشته سران مختلف جنبش انصارالله یمن در دیدارهای دوره‌ای خود با مارتین گریفیتس تأکید کردند که گفت‌وگو و مذاکره‌ای تحت محاصره وجود نخواهد داشت و صلح جز با توقف کامل اقدامات نظامی و پایان محاصره زمینی، دریایی و هوایی به عنوان یک ضرورت برای ازسرگیری تلاش جهت رسیدن به راه‌حل فراگیر محقق نخواهد شد.

ائتلاف سعودی در هشتم آوریل آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن اعلام کرد و آن را در ۲۴ آویل به مدت یک ماه تمدید کرد اما به حملات به مناطق مختلف یمن ادامه و صدها حمله هوایی انجام داد. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در همین زمینه به «الاخبار» گفت، ائتلاف متجاوز طی آتش‌بس ادعایی خود ۱۰۶۸ حمله هوایی و بیش از ۶۸ عملیات هجومی انجام داده که ارتش و کمیته‌های مردمی با آن مقابله کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها