تحریم های جدید ایران این بار در حوزه امنیت داخلی و مرزها

تحریم های جدید ایران این بار در حوزه امنیت داخلی و مرزها
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 - 22:08

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

در آخرین و جدید ترین حلقه از تحریم های آمریکا علیه ایران امروز آمریکا وزیر کشور ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را به لیست تحریم های خوداضافه کرد.

تحلیل:

- در حالی که طی دو سال گذشته کمتر نهاد اقتصادی موثر ایرانی را می توان سراغ گرفت که مشمول تحریم های فلج کننده آمریکا قرار نگرفته باشد و در شرایطی که بسیاری از نهادهای حاکمیتی ایران و چهره های موثر در جمهوری اسلامی از بیت رهبری تا وزیر خارجه و حتی چهره های دانشگاهی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، تحریم جدید امریکا در حقیقت و قبل از هرچیز نشانگر این مساله است که محاسبات ترامپ در به زانو درآوردن ایران به صخره سخت مقاومت ملی برخورد کرده و نتایج مطلوب را نصیب آمریکا نکرده است.

- از جمله درس هایی که ترامپ بایستی از تجدید تحریم های ایران می گرفت و نگرفت اینکه اگر این تحریم های متعدد بنا بود جواب دهد بایستی در خلال 4 دهه پیش جواب می داد. این در حالی است که ایران با صلابت همه فشارها را پشت سرگذاشته و با موفقیت و امیدواری برنامه های موسوم به "گام دوم" خود برای حضور موثر در دهه های پیش رو را طراحی و به اجرا گذاشته است.

- اینکه دستگاه سیاستگذاری آمریکا امروز نیروی انتظامی و وزیر کشور را در کانون تحریم های خود قرارداده است بدین معناست که این کشور پس از ناامیدی از قفل شدن اوضاع اقتصادی ایران و احوال معیشتی مردم تلاش دارد تا با تضعیف امنیت داخلی ایران آخرین شانس خود را در ناآرام سازی کشور وبالمال ایجاد شورش و مسائلی از این دست تجربه کند.

- دور از ذهن نیست انتخاب وزیر کشور و نیروی انتظامی به عنوان محل تحریم های جدید در ارتباط با مرگ مشکوک چند شهروند افغانی در مرز مشترک ایران و افغانستان و با تحلیل امکان افزایش اقناع افکار عمومی جهانی صورت پذیرفته باشد. این درحالی است که هیچ سند یا دلیل محکمه پسندی که ثابت کند کشته شدگان افغانی در ایران و از سوی مرزبانان ایرانی کشته شده اند حاصل نیامده است.

- در شرایطی که افکار عمومی دنیا از آمریکا درخواست دارند تا از حجم تحریم های ایران با توجه به صعوبت شرایط ناشی از بحران کرونا بکاهد اما اقدام امروز آمریکا نشان داد ترامپ بنا دارد هیچ فرصتی را در به زانو درآوردن ایران از دست ندهد.

- نظر به اینکه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا تنها چند ماه فرصت باقی است و کارنامه ترامپ در سیاست خارجی به شدت خالی است انتظار می رود اعمال تحریم هایی از این دست همچنان ادامه پیدا کند اما اینکه حوزه یا حوزه های بعدی اعمال تحریم چگونه انتخاب و تعریف شوند؟ را بایستی بانتظار نشست.

پربیننده ترین خبرها