حسان دیاب: لبنان با بحران غذایی روبه روست

حسان دیاب: لبنان با بحران غذایی روبه روست
پنج‌شنبه 1 خرداد 1399 - 16:51

نخست وزیر لبنان هشدار داد که کشورش با بحران غذایی رو به رو است و شاید شمار زیادی از شهروندان در آینده نزدیک برای پرداخت بهای نان به دلیل بحران شدید مالی در کشور و پیامدهای ناشی از ویروس کرونا با مشکل روبه رو شوند.

العالم - لبنان

حسان دیاب در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست چاپ شد، نوشت: بیماری همه گیر کرونا باعث ایجاد بحران جهانی در ارتباط با امنیت غذایی شده است.

وی مقابله با تلاش های مربوط به محدود کردن صادرات مواد غذایی را امری ضروری خواند و از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست برای رهایی از این بحران، صندوقی اضطراری برای کمک به خاورمیانه ایجاد کنند.

نخست وزیر لبنان گفت: در غیر این صورت شاید گرسنگی، موج تازه ای از مهاجرت را به اروپا به راه بیاندازد و تا حد زیادی ثبات منطقه را بر هم بزند.

لبنان حتی پیش از شیوع «کووید ۱۹» نیز با بحران شدید روبه رو بود و ارزش پول این کشور از اکتبر گذشته تاکنون بیش از نصف کاهش داشته و تورم و بیکاری به شدت افزایش یافته است. این کشور همچنین در ماه مارس پرداخت بدهی های خود را به تعویق انداخت.

دیاب گفت: قیمت مواد غذایی وارداتی از آغاز سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است. لبنان بیش از نیمی از نیازهای غذایی خود را وارد می کند.

وی افزود: لبنان که روزی سبد غدایی در خاورمیانه بود، اکنون با چالش بزرگی روبه روست که یک دهه پیش حتی تصورش هم ممکن نبود.

دیاب گفت: چند هفته پیش لبنان شاهد اولین اعتراض های گرسنگی بود. بسیاری از شهروندان لبنانی خرید گوشت، میوه و سبزیجات را متوقف کردند و شاید به زودی توان پرداخت بهای نان را نیز نداشته باشند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها