محمود عباس، چشم بسته غیب می گوید

محمود عباس، چشم بسته غیب می گوید
پنج‌شنبه 1 خرداد 1399 - 19:32

برخی خبرنگاران و سیاستمداران اعلام لغو توافقات فلسطین با رژیم صهیونیستی را  اعلامیه ای  بدون راهکارهای مقابله و تدابیر اجرایی می دانند.

العالم نظرکده

سیاستمداران گفتند، محمود عباس پیش از این در سال 2010 از چنین اعلامیه مشابهی خبر داده و تهدید کرده بود هماهنگی امنیتی و همه توافقات با رژیم اشغالگر صهیونیستی متوقف خواهد شد.

وی سپس در سال 2017، 2018 و 2019 اعلامیه های مشابهی را اعلام کرد.

آیا این اعلام ها توانسته اقدامات عملی اشغالگران برای الحاق کرانه باختری را متوقف خواهد کرد؟

خبرنگاران با انتقاد از زمان اعلام لغو توافقات با رژیم صهیونیستی این سوال را مطرح می کنند چرا وی این تصمیم را، زمانی که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، علنی نکرد؟ بنابراین از این اعلام میتوان نتیجه گرفت برای از بین بردن انقلاب ملت فلسطین است.

برخی اعضای شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین معتقدند اسرائیل اسلو را زمانی که حزب لیکود به قدرت رسید، کامل لغو کرد.

لیکود اعلام کرد که برای لغو اسلو آمده و عملا نیز آن را لغو کرد و روابط فلسطین بر همین واقعیت و نه توافقات و تفاهمات برقرار شد وضعیت اسرائیل نیز همچنان ادامه یافت و هر توافقی را تمایل داشت قبول کرد و هر انچه را که مناسب خود نمی دانست، پشت گوش انداخت.

فلسطینیان نیز به خوبی آن را می دانستند اما امکان تغییر دادن مسائل را ندارند. با اعلام معامله قرن، توافق اسلو نیز از نظر سیاسی و عملی لغو شد. بنابراین فلسطینیان چاره ای جز اعلام لغو اسلو ندارند تا بهترین روش را برای بررسی حوادث آینده بیابند.

پژوهشگران سیاسی معتقدند تصمیمات تشکیلات خودگردان به تجربه ثابت شده که فقط در حد بیانیه یا شعاراست که نه اعتبار دارد و نه قدرت اجرایی.

پژوهشگران سیاسی با اشاره به اظهارات و شعارهای مشابه این اعلام از جمله سخنرانی 4 ماه پیش عباس در قاهره گفتند اما هیچ تغییری رخ نداده زیرا تشکیلات خودگردان فاقد اراده وقدرتی برای چنین تصمیم گیری هایی است.

پژوهشگران سیاسی اعلام کردند تشکیلات خودگردان فلسطین چند روز پیش، 800 میلیون شیکل از رژیم صهیونیستی وام گرفته است .

سیاستمداران اعلام کردند این بیانیه عملا فاقد اقدامات اجرایی است به عنوان نمونه اگر هماهنگی امنیتی بااشغالگران متوقف شود دستکم اراضی اشغالی هر شب شاهد یک عملیات از گروههای مقاومت خواهد بود.

پژوهشگران سیاسی از طرحی برای جایگزینی عربستان سعودی یا امارات به جای گروههای تشکیلات خودگردان برای برعهده گرفتن حفظ امنیت در مناطق فلسطینی خبر دادند.

سیاستمداران شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین معتقد است هماهنگی امنیتی دیگر در اسرائیل مطرح نیست زیرا آنها هر موقع که بخواهند در کرانه باختری عبور و مرور می کنند و دیگراین مساله اهرم فشار فلسطینیان نیست.

اما خبرنگاران سیاسی با رد این ادعا تاکید دارند هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین، یکی از منافع عالی اسرائیل است و تنها هدف از وجود تشکیلات خودگردان هماهنگی امنیتی است و اگر تشکیلات از قطع هماهنگی خبر دهد با شدیدترین درگیری ها فلسطینیان کرانه باختری در مقابله با اشغالگران مواجه خواهد شد.

سیاستمداران شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین تاکید دارند اعلام محمود عباس آسیبی به رژیم صهیونیستی نمی رساند و یک هفته پیش می دانست که پاسخ محمود عباس به الحاق کرانه باختری این اعلامیه خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها