تحولات امنیتی عراق| ایجاد کمربند امنیتی در دروازه شمال شرق دیالی

تحولات امنیتی عراق| ایجاد کمربند امنیتی در دروازه شمال شرق دیالی
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 11:27

طی 24 ساعت اخیر علاوه بر تداوم عملیات‌های امنیتی در استان‌های پر خطر عراق علیه تروریست‌های داعش، الحشد الشعبی یک کمربند امنیتی در دروازه شمال شرق استان دیالی ایجاد کرد.

العالم - عراق

در سایه تداوم تحرکات تروریست‌های داعش برای نفوذ به برخی مناطق استراتژیک در عراق و نمایش مجدد قدرت خود، عملیات‌های امنیتی الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق برای کنترل اوضاع، همچنان ادامه دارد و دیروز یک کمربند امنیتی در دروازه شمال شرق استان دیالی ایجاد کردند. با این وجود حملات داعش علیه اراضی کشاورزی دارای محصول گندم با هدف ضربه به اقتصاد عراق با حمایت طرف‌های خارجی ادامه دارد و دیروز نیز چندین هزار متر زمین زراعی طعمه حریق شد.

مهمترین تحولات امنیتی عراق طی ۲۴ گذشته در ادامه می آید:

عملیات موفق الحشد الشعبی در شمال غرب تکریت

یگان‌های مختلف الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق، دیروز یک عملیات امنیتی گسترده علیه داعش در شمال غرب تکریت انجام دادند.

نیرویی از تیپ‌های 30 و 43 الحشد الشعبی و فرماندهی الحشد در عملیات صلاح‌الدین، ارتش و نیروهای سوات با پشتیبانی گردان چهارم زرهی الحشد و نیروی هوایی ارتش، صبح روز یکشنبه عملیاتی امنیتی علیه داعش در شمال غرب تکریت آغاز کردند که به پاکسازی بخش‌های زیادی از این استان و توقیف مواد منفجره و از بین بردن آنها به شیوه‌ای کاملا امن منتهی شد.

نشست امنیتی تیپ اول الحشد الشعبی در دیالی

سازمان الحشد الشعبی عراق، دیروز یک نشست امنیتی گسترده با حضور شیوخ عشائر و ریش سفیدان در مناطق شرقی استان دیالی برای بررسی تحولات امنیتی جاری در این استان و تداوم روند تعقیب و مبارزه با داعش برگزار کرد.

«حیدر العرداوی» از فرماندهان تیپ یک سازمان الحشد الشعبی در این نشست از تلاش‌های ساکنان مناطق مختلف در شمال شرق دیالی و همکاری‌های نامحدود آنها و نقش آنها در سرعت رساندن اطلاعات امنیتی تقدیر کرد.

30 دونم دیگر از اراضی کشاورزی دیالی به خاکستر تبدیل شد

«فلاح الشمری» عضو اتحادیه محلی انجمن‌های کشاورزی در استان دیالی، گفت که گروه تروریستی داعش مزارع کشاورزی در روستای «ام الحنطه» در شمال شرق این استان را برای چهارمین بار هدف قرار داد.

وی افزود: عصر دیروز (یک‌شنبه)، تروریست‌های داعش، محصول گندم در زمین‌های زراعی در اطراف روستای ام الحنطه در نزدیکی ناحیه «جلولاء« (۷۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه) را هدف قرار دادند و پیش از آنکه اهالی این روستا و آتش‌نشانی بتوانند برای کمک وارد عمل شوند، بیش از ۳۰ دونم از این اراضی در آتش سوخت.

الشمری با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر، این چهارمین بار است که داعش این مزارع کشاورزی را هدف قرار می‌دهد، تصریح کرد: در فصل برداشت کنونی، روستای ام الحنطه بیش از روستاهای دیگر هدف قرار گرفته است و تاکنون بیش از ۲۰۰ دونم از اراضی کشاورزی دیالی در آن سوخته است.

نماینده عراقی: طرف‌های خارجی عامل اصلی عملیات‌های خرابکارانه داعش در عراق هستند

«حنین قدو» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، طرف‌های خارجی را عامل اصلی عملیات‌های خرابکارانه اخیر تروریست‌های داعش در این کشور از جمله هدف قرار دادن برج‌های انتقال برق و آتش زدن محصولات کشاورزی دانست.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» توضیح داد: طرف‌های خارجی که نمی‌خواهند عراق روی ثبات و امنیت را ببیند، از تروریست‌های داعش حمایت کردند تا برج‌های انتقال برق و محصولات گندم را به آتش بکشند. هدف از این اقدام نیز ضربه به اقتصاد عراق و تبدیل بازار این کشور به بازار کالاهای وارداتی است.

القدو تصریح کرد: اغلب آتش‌سوزی‌های در استانهای غربی و شمالی کشور به صورت تصادفی نبوده بلکه کاملا عامدانه است.لذا نیروهای امنیتی باید از محصولات کشاورزی در این مناطق تا پایان فصل درو حفاظت کنند.

پیش‌تر «صادق الحسینی» از فرماندهان الحشد الشعبی عراق گفته بود که اخیرا نیروهای این سازمان، با کمین‌های شبانه متعدد، مانع به آتش کشیده شدن بیش از ۵ هزار دونم از مساحت زمین‌های کشاورزی دارای محصول گندم در استان دیالی شده‌اند. هر دونم ۲۵۰۰ متر مربع است.

کشته شدن سه تروریست و دستگیری دو سرکرده داعش در شرق فلوجه

«ابوحیدر الطلیباوی» معاونت تیپ ۲۷ سازمان الحشد الشعبی عراق، دیروز از کشته‌شدن سه تروریست داعش در درگیری‌های مسلحانه در شرق فلوجه خبر داد.

وی افزود: سه تروریست داعش که کمربندهای انفجاری به کمر بسته بودند، پس از درگیری‌های مسلحانه با نیرویی از تیپ ۲۷ الحشد الشعبی طی عملیات حمله به جزیره «الکرمه»، «السده» و «الضابطیه» به سمت کمربند عراق، پس از محاصره از سوی نیروهای الحشد از تمامی محورها، خود را منفجر کردند.

الطلیباوی افزود: پس از آنکه این انتحاری‌ها متوجه شدند که در کمین نیروهای امنیتی گرفتار آمده‌اند، خود را منفجر کردند و این انفجار آنها، هیچ خسارت جانی برای نیروهای امنیتی نداشت. عملیات‌ برای تعقیب عناصر داعش در این مناطق برای پاکسازی دایمی آن از تروریست‌های داعش به طور مستمر ادامه دارد.

وی همچنین گفت در جریان این عملیات، دو سرکرده تروریستی داعش نیز دستگیر شدند.

ایجاد کمربند امنیتی در دروازه شمال شرقی دیالی

«صادق الحسینی» از فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق، عصر دیروز (یکشنبه) از ایجاد یک کمربند امنیتی بزرگ برای مقابله با داعش در منطقه جغرافیایی مهم در شمال شرق استان دیالی خبر داد.

وی افزود که جهاد مهندسی در تیپ‌های پنجم و تشکیلات پشتیبانی آن، این کمربند امنیتی را دور روستاهای «زاغنیه» در ناحیه «العباره» در 15 کیلومتری شمالی شرق بعقوبه ایجاد کرد. این امر با حفر خندق با خاکریزهای بلند و پشتیبانی ایستگاه‌هایی برای هماهنگی در یک خط محوری به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعش یا هدف قرار دادن ساکنان این مناطق از دور صورت گرفت.

الحسینی تصریح کرد که الحشد الشعبی برای کمک به انجام هرگونه ماموریت امنیتی علیه داعش در این مناطق که با دوری جغرافیایی و دور از دسترس بودن از سایر مناطق دیالی، متمایز شده‌اند، کاملا آماده است. این مناطق از نظر استراتژیک بسیار مهم هستند زیرا دروازه شمال شرق دیالی به شمار می‌روند و در سایه تداوم حملات داعش در این مناطق، ایجاد این کمربند امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آغاز عملیات نظامی جدید علیه تروریست‌ها در شمال شرق دیالی

سرتیپ «نهاد المهداوی» مدیر اداره اطلاع‌رسانی در فرماندهی پلیس استان دیالی از آغاز یک عملیات نظامی در شمال شرق این استان برای تحقق ۲۰ هدف اصلی خبر داد.

وی افزود: نیروهای امنیتی از پلیس، الحشد الشعبی، الحشد العشائری، پشتیبانی یگان‌هایی از ارتش، یک عملیات نظامی در شمال شهرستان «المقدادیه» (۴۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه) را برای تحقق ۲۰ هدف مهم ترسیم شده، آغاز کردند.

المهداوی توضیح داد: این عملیات برای تحقق اهداف مهمی چون تعقیب بقایای داعش و افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی، پاکسازی جاده‌های منتهی به زمین‌های کشاورزی، تامین امنیت اطراف برخی روستاهای آزاد شده برای بازگشت ساکنان آنها پس از تعطیلات عید فطر و تقویت کمربند امنیتی در اطراف این مناطق آغاز شد

فارس

پربیننده ترین خبرها