چه بر سر دارایی های زندانیان ریتز آمده؟!

چه بر سر دارایی های زندانیان ریتز آمده؟!
پنج‌شنبه 8 خرداد 1399 - 08:32

ماجرای میلیاردها دلار دارایی توقیف شده زندانیان هتل ریتز عربستان بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. پس از گذشت 3 سال از بازداشت ثروتمندترین بازرگانان و شاهزادگان سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض، کمپینی با این مضمون راه افتاده است که پس از تسویه های مالی با ده ها تن از این زندانیان به عنوان شرط آزادی آنها، چه بر سر دارایی های هنگفتی که از این رهگذر به دست دولت افتاد، آمد.

العالم - عربستان سعودی

دولت عربستان تاکنون جزئیات چندانی درباره ماهیت تسویه های مالی با این زندانیان بروز نداده است. سه سال پیش محمد بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد دستور داد شمار زیادی از شاهزادگان و بازرگانان سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض بازداشت شوند. اکنون سرنوشت پول های هنگفتی که دولت عربستان از آنها در ازای آزادی شان دریافت کرد، برای کسی مشخص نیست؛ آنهم در این شرایط دشوار که مردم عربستان به دلیل اعمال تدابیر ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات به بهانه شیوع کرونا به شدت در مضیقه هستند.

در همین راستا و پس از مصاحبه یک معارض و فعال سعودی به نام عمر بن عبد العزیز با یکی از مسئولین سابق بانک این کشور – که به طور مستقیم از شبکه اجتماعی پخش شد – اکنون این سئوال دوباره مطرح شده است که "چه بر سر دارایی های زندانیان ریتز آمد؟"

این فعال سعودی مقیم کانادا با پخش ویدیویی از اقدامات بن سلمان و بهانه های او برای سرپوش گذاشتن بر اقداماتش، شبکه های اجتماعی را دوباره مشغول کرده است.

"سعید الزهرانی"، از مسئولین سابق یکی از بانک های عربستان، با اشاره به موج بازداشت شخصیت های سعودی توسط محمد بن سلمان در تاریخ 10 سپتامبر 2017 گفت که پول های هنگفتی از شاهزادگان و بازرگانان سعودی – که در هتل ریتز بازداشت شده بودند – گرفته شد. این کار واکنش فعالان و کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت؛ آنها با انتشار توییت هایی ضمن اعلام مخالفت با سیاست های اقتصادی بن سلمان، وی را به سرقت دارایی های کشور متهم کردند.

عربستان در آن زمان اعلام کرد که حدود 400 میلیارد ریال سعودی از شاهزادگان و مقامات بازداشت شده از جمله ولید بن طلال باز پس گرفته است.

یک فعال حقوقی به نام "امیمه النجار" با طرح سئوالی درباره سنوشت این پول ها نوشت: "دزدان جیب همدیگر می زنند و وقتی سیر می شوند، مالیات ملت فقیر را سه برابر می کنند. آنهمه پول کجا رفت؟؟"

فعال دیگری به نام ساره الشهرانی، همین سئوال را از ولی عهد عربستان می پرسد: "آنهمه پولی که از زندانیان ریترز گرفتید کجاست؟؟"

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا با انتشار گزارشی در تاریخ 3 فوریه 2019 نوشت که شاهزادگان و بازرگانانی که توسط عربستان آزاد شده اند، میلیاردها دلار از دارایی خود را از دست داده اند.

محمد بن سلمان نیز چهار ماه قبل از انتشار این گزارش به همین خبرگزاری گفته بود که کمیته مبارزه با فساد عربستان، 35 میلیارد دلار از زندانیان گرفته است. اما این خبرگزاری درباره این ادعا نوشت به دلیل ابهام شدیدی که بازار عربستان حاکم است نمی توان ادعاهای این کمیته را تأیید کرد.

پربیننده ترین خبرها