با وجود برخی اعتراض ها از سوی کشورهای ساحل مدیترانه؛

تلاش ترکیه برای اجرای توافق نفتی با لیبی در مدیترانه

تلاش ترکیه برای اجرای توافق نفتی با لیبی در مدیترانه
شنبه 10 خرداد 1399 - 09:20

«فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه بدون توجه به برخی اعتراض ها به توافق این کشور با دولت وفاق ملی در لیبی برای اکتشاف نفت در مدیترانه از احتمال آغاز اجرای این توافق در سه تا چهار ماه آینده خبر داد.

العالم _ ترکیه

به گزارش یورونیوز، پیش از این دیگر کشورهای ذی‌نفع در منابع طبیعی مدیترانه از جمله یونان و قبرس، توافق امضا شده میان لیبی و ترکیه را محکوم کرده و آن را غیرقانونی خوانده‌ بودند. اتحادیه اروپا نیز با این توافق مخالفت کرده است.

دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است، سال گذشته توافق تحدید حدود دریایی را با ترکیه امضا کرد. آنکارا می‌گوید که قصد دارد از سواحل جنوبی خود تا سواحل شمال شرق لیبی، یک منطقه اقتصادی منحصر بفرد ایجاد کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده ای رو به روست.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها مانند ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات، یونان و قبرس حمایت می شود.

توافق نفتی مزبور در کنار معاهده دیگری میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی امضا شد که به آنکارا اجازه دخالت نظامی در لیبی را می‌داد. به این ترتیب ترکیه با فرستادن نیروی نظامی برای طرابلس، به دولت وفاق ملی در جنگ با نیروهای خلیفه حفتر کمک کرد.

در همین حال دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان خواستار «کاهش فوری» سطح تنش‌ها در لیبی شد.

تصمیم ترکیه برای آغاز اکتشاف نفت در این منطقه می‌تواند بر تنش میان کشورهای منطقه مدیترانه بیفزاید؛ ترکیه سالهاست که با یونان، قبرس، مصر و اسرائیل بر سر مالکیت بر منابع طبیعی این منطقه اختلاف دارد.

این احتمال وجود دارد که با آغاز عملیات اکتشاف ترکیه در مدیترانه، آنکارا از سوی اتحادیه اروپا و برخی کشورهای ساحل آن با مشکل و تحریم مواجه شود.

مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل می باشد و ۲۳ کشور در اطراف آن هستند. در شمال این دریا برخی کشورهای اروپا، جنوب کشورهای آفریقایی و شرق آن ترکیه و کشورهای شامات مانند سوریه، لبنان و فلسطین قرار دارند.

وزیر انرژی ترکیه همچنین اعلام کرد که قرار است کشتی حفاری «فاتح» این کشور اولین مرحله از عملیات اکتشاف خود در دریای سیاه را در ۲۶ خرداد (۱۵ ژوئیه)، در سالگرد شکست کودتای نافرجام ترکیه آغاز کند.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها