"جاستای عراقی"؛ طرح پرونده تروریسم سعودی

شنبه 10 خرداد 1399 - 13:45

نیروهای پارلمانی و سیاسی عراق خواستار تدوین قانونی با مضمون محاکمه عربستان به اتهام حمایت مستقیم یا غیر مستقیم از تروریسم در عراق طی 17 سال گذشته شدند؛ در این مدت ده ها هزار شهروند عراقی به شهادت رسیده و این کشور به کانون تروریسم تبدیل شد.

العالم - تحلیل روز

سعد المطلبی، از رهبران ائتلاف دولت قانون با اشاره به مدارک و شواهد رسمی درباره مشارکت مؤسسات و شخصیت های رسمی و غیر رسمی عربستان در حمایت از تروریسم در عراق، از نیروهای سیاسی و دولت عراق خواست "حق 100 هزار عراقی را که در عملیات های تروریستی کشته شده اند، بگیرند".

نمایندگان پارلمان عراق می گویند که حمایت عربستان از تروریسم از سال 2003 به بعد، یک حقیقت اثبات شده است و مقامات سعودی در سطوح عالی به این موضوع اشاره کرده اند، تروریست های سعودی نیز که در زندان های عراق در بازداشت به سر می برند، به این موضوع اعتراف کرده اند. با این حال چیزی که اکنون باعث طرح این پرونده از سوی نیروهای سیاسی و پارلمانی عراق شده است، افشای فایل صوتی از گفتگوی تلفنی یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان با سرهنگ قذافی است. بن علوی در این گفتگوی تلفنی تأکید کرده است که مقامات سعودی به وی اعلام کرده اند که این کشور حدود 4 هزار مزدور مسلح در عراق دارند.

"حسن فدعم"، از "جریان الحکمه" گفت که طرح این موضوع در شرایط فعلی ارتباطی به سفر رسمی مقامات عراق به عربستان و امضای توافق بین دو کشور ندارد.

این نماینده پارلمان عراقی گفت: "این فایل صوتی، باعث طرح دوباره این موضوع شده است اما عربستان تا کنون نه عذرخواهی کرده است و نه توضیحی داده است."

"علی التمیمی"، کارشناس حقوقی عراقی درباره مبنای قانونی این مصوبه گفته است: "پس از تصویب این قانون در پارلمان، عراق می تواند بر مبنای قانون جاستای آمریکایی، برای قربانیان تروریسم درخواست غرامت کرده و مراحل قانونی را طی کند ".

گفتنی است در سال 2016، کنگره آمریکا قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم" (جاستا) را تصویب کرد. این قانون با استقبال گسترده مجلس نمایندگان و سنا اعم از جمهوری خواهان و دموکرات ها رو به رو شد.

البته این قانون اشاره ای به عربستان نکرده است اما به بستگان درجه یک قربانیان حمله های 11 سپتامبر اجازه داده است که از عربستان به عنوان کشور حامی تروریسم شکایت کنند.

نیروهای پارلمانی عراق اکنون خواستار طرح لایحه ای هستند که امید به دریافت غرامت برای قربانیان تروریسم عربستان در عراق را دو چندان کرده است. "عباس صروط"، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان، در تشریح علت طرح این پرونده گفته است که مقامات امنیتی عراق توانسته اعترافاتی دال بر ورود هزاران عنصر انتحاری و تروریست سعودی و اقدام انها به اجرای عملیات تروریستی و قتا و کشتار هزاران عراقی به دست آورند.

"بیان جبر"، وزیر کشور لسبق عراق هم تأکید کرده است که اعترافات تروریست های سعودی نشان می دهد که آنها تحت پوشش و با حمایت سازمان جاسوسی عربستان وارد عراق شده اند.

محافل پارلمانی و سیاسی عراق اکنون این سئوال را مطرح کرده اند که اگر آمریکا با وجود روابط تاریخی با دولت عربستان توانسته است قانون جاستا را به منظور دریافت غرامت برای قربانیان تروریسم سعودی فعال کند، هیچ دلیلی ندارد که عراق از خون شهدایش بگذرد مخصوصا که ریاض حتی زحمت یک عذرخواهی رسمی را هم به خود نداده است.

  • نوید بهروز

پربیننده ترین خبرها