شورای امنیت؛ انتقاد روسیه و چین به سرکوب اعتراضات سیاه‌پوستان آمریکایی

شورای امنیت؛ انتقاد روسیه و چین به سرکوب اعتراضات سیاه‌پوستان آمریکایی
شنبه 10 خرداد 1399 - 11:48

در جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست واشنگتن با موضوع هنگ‌کنگ برگزار شد، چین و روسیه از آمریکا به دلیل «توسل بیش از حد از زور» علیه سیاه‌پوستان این کشور انتقاد کردند.

العالم - آمریکا

آمریکا و انگلیس در ادامه مداخلاتشان در امور هنگ‌کنگ، این بار در جلسه غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل از مواضع چین در قبال هنگ‌کنگ انتقاد کردند و این موضوع واکنش پکن را به دنبال داشت.

جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی با حضور ۱۵ عضو برگزار شد، به صحنه تقابل واشنگتن، لندن با پکن و مسکو تبدیل شد.

به نوشته رویترز، همزمان با تشدید اعتراضات به قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاه پوست آمریکایی به دست مامور پلیس سفیدپوست این کشور، واشنگتن و لندن در جلسه غیررسمی و مجازی شورای امنیت سازمان ملل به تکرار مواضع خود علیه چین در موضوع هنگ‌کنگ پرداختند.

چین روز چهارشنبه هفته گذشته با درخواست آمریکا برای برگزاری یک جلسه رسمی شورای امنیت مخالفت و اعلام کرد که مساله مربوط به هنگ‌کنگ یک موضوع صلح و امنیت بین‌المللی نیست.

به دنبال تصویب لایحه امنیت ملی در ارتباط با هنگ‌کنگ در کنگره خلق چین، دولت آمریکا و متحدانش درباره این لایحه جنجال‌سازی‌ها زیادی کردند موضوعی که پکن آن را دخالت در امور داخلی چین خوانده است.

«کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آیا ما برای دفاع از حقوق بشر و سبک زندگی با وقاری که میلیون‌ها شهروند هنگ‌کنگی از آن برخوردار و شایسته آن بوده‌اند، می‌ایستیم یا اینکه به حزب کمونیست چین اجازه نقض حقوق بین‌الملل و تحمیل اراده خود بر مردم هنگ کنگ را می‌دهیم؟».

«جاناتان الن» نماینده موقت انگلیس در سازمان ملل هم در این نشست علیه تصویب لایحه امنیت ملی کنگره خلق چین درباره هنگ‌کنگ موضع گرفت.

این مقام انگلیسی گفت: «این مصوبه (کنگره خلق چین) خطر برچیده شدن آزادی‌هایی را در پی دارد که چین طبق قوانین بین‌المللی قول حفاظت از آنها را داده است. ما به شدت نگرانیم و از نظر ما این موضوع سبب تعمیق اختلافات شدید موجود در هنگ‌کنگ خواهد شد».

نمایندگان روسیه و چین هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهارنظر کردند و در این اظهارنظر، به اعتراضات روزهای اخیر در آمریکا بر سر قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی اشاره و از خشونت‌ها علیه معترضان انتقاد کردند.

«دیمیتری پولیانسکی» قائم مقام نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: «چرا ایالات متحده حق چین را برای بازگرداندن صلح و نظم در هنگ‌کنگ منع می‌کند و همزمان به طرزی وحشیانه اجتماعات (معترضان به قتل فلوید) را پراکنده می‌کند؟»

«ژانگ ژون» نماینده چین در سازمان ملل هم در بیانیه‌‌ای بعد از این نشست اعلام کرد، آمریکا و انگلیس «سرشان به کار خودشان باشد».

این مقام چینی افزود: «هر تلاشی برای استفاده از هنگ‌کنگ به منظور دخالت در امور داخلی چین محکوم به شکست است».

پربیننده ترین خبرها