پنتاگون برای استقرار پلیس نظامی در «مینیاپولیس» آماده‌باش داد

پنتاگون برای استقرار پلیس نظامی در «مینیاپولیس» آماده‌باش داد
شنبه 10 خرداد 1399 - 11:59

وزارت دفاع آمریکا نیروهای «پلیس نظامی» خود را برای اعزام به شهر مینیاپولیس در وضعیت آماده باش قرار داد.

العالم- آمریکا

به موازات گسترش اعتراضات علیه قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست 46 ساله آمریکایی به ده‌ها شهر در مناطق مختلف آمریکا، پنتاگون در تدارک برای اعزام نیروهای «پلیس نظامی» به شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا کانون اصلی اعتراضات است.

به نوشته آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اقدامی نادر به ارتش دستور داده که چندین واحد از نیروهای پلیس نظامی خود را به منظور استقرار در شهر مینیاپولیس در وضعیت آماده باش قرار دهد.

طبق گزارش این خبرگزاری آمریکایی، به نظامیان پایگاه «فورت برگ» در ایالت کارولینای شمالی و «فورت درام» در نیویورک دستور آماده باش چهار ساعته به منظور استقرار در مینیاپولیس صادر شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از سه منبع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، این خبر را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به نظامیان پایگاه‌های فورت کارسون در ایالت کلرادو و فورت رایلی در ایالت کانزاس برای استقرار در مینیاپولیس، آماده باش 24 ساعته داده شده است.

گفته می‌شود که این دستور آماده باش روز جمعه (دیروز) بعد از صحبت‌های دونالد ترامپ خطاب به مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و به صورت لفظی و کلامی صادر شد.

رئیس‌جمهور آمریکا از وزیر دفاع خواسته بود که گزینه‌های نظامی به منظور کمک برای مقابله با «آشوب‌ها در مینیاپولیس» را مدنظر قرار دهد.

ترامپ در تماس تلفنی پنجشنبه شب با وزیر دفاع آمریکا از او خواست هر چه سریع‌تر برای مقابله با خارج شدن اوضاع مینیاپولیس از کنترل ارتش را برای استقرار نیروها آماده کند.

به گفته یک منبع مطلع آمریکایی، پنتاگون با استناد به «قانون سال 1807 شورش» در تدارک برای استقرار نیروهای پلیس نظامی در مینیاپولیس است.

آخرین باری که در آمریکا به این قانون استناد و استفاده شده بود، سال 1992 برای مقابله با شورش‌های لُس آنجلس بود.

«آلیسا فرح» مدیر ارتباطات استراتژیک کاخ سفید به گمانه‌زنی‌ها درباره استقرار پلیس نظامی آمریکا در مینیاپولیس واکنش نشان داد و اعلام کرد که خبر استقرار آنها در این شهر نادرست است.

آسوشیتدپرس در حالی از تدارک برای استقرار پلیس نظامی آمریکا در مینیاپولیس خبر داده که اعتراضات در این شهر ایالت مینه‌سوتا و برخی دیگر از شهرهای آمریکا به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» ادامه دارد.

فلوید شهروند سیاه‌پوست 46 ساله دوشنبه هفته گذشته با رفتار خشونت‌آمیز یک مامور پلیس سفیدپوست به نام «درک چائووین» کشته شد. این افسر پلیس با فشردن زانویش بر گردن فلوید باعث مرگ فجیع او شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها