حمله ترامپ نژادپرست به سیاه پوستان

حمله ترامپ نژادپرست به سیاه پوستان
شنبه 10 خرداد 1399 - 14:51

"به هر قیمتی شده اوضاع را کنترل خواهیم کرد. اگر شروع به غارت کردند، تیراندازی می کنیم." این جمله ها، سخنان رئیس یک باند خلافکار نیست بلکه توییت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

العالم - در گوشی

ترامپ به ارتش این کشور دستور شلیک مستقیم به مردمی که در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه پوست توسط یک پلیس سفید پوست داد.

رئس جمهور آمریکا به صدور این دستور بسنده نکرد بلکه به نحوه نفرت انگیزی سعی کرد با توصیف معترضان به عنوان "دزد" و "اراذل و اوباش" به احساسات و غرایز نژادپرستانه در این کشور دامن بزند. همین امر باعث شد که توییتر حساب وی را به اتهام "ترویج خشونت"، مخفی کند اما ترامپ همچنان با ادامه سرکوب نظامیان معترض، اصرار دارد که کشور را در سراشیب حرکت به سمت ناکجاآباد قرار دهد؛ او با باز کردن حساب توییتری دیگری، دوباره نوشت " اگر غارت کنید تیراندازی می کنیم".

اصرار ترامپ بر سرکوب نظامی اعتراضات در این کشور، موجی از وحشت را از وقوع جنگ نژادی در جامعه آمریکا به دنبال داشته است. بر همین اساس، جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور و نامزد دموکرات ها در انتخابات آینده در یادداشتی توییتری به انتقاد از ترامپ پرداخته و گفت: "او دم از خشونت علیه شهروندان آمریکایی می زند آنهم در شرایطی گه مردم خسته و زخمی هستند. من خشمگین هستم تو هم باید اینگونه باشی". "رشیده طلیب"، یکی دیگر از نماینده مجلس آمریکا هم با لحن تندتری نوشت: "رئیس جمهور یک نژادپرست سفید پوست خشن است".

از واکنش معترضان به این قتل نژادپرستانه چنین بر می آید که آنها اعتمادی به عدالت دولت نژادپرست افراطی ترامپ ندارند و همین امر باعث می شود که در اعتراض به تشدید گرایش های نژادپرستانه در جامعه آمریکا به خیابان ها بریزند و خواستار عدالت شوند.

نژادپرستی در آمریکا یک اتهام نیست بلکه حقیقتی است که آمریکا بیش از دیگران به آن اعتراف دارند. حتی بایدن، به عنوان رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات، اعتراف کرده است که خشم سیاه پوستان آمریکایی و سرخوردگی آنها را نباید نادیده گرفت. آمریکا باید در مقابل زخم عمیق نژادپرستی بایستد. وی خطاب به ترامپ گفت:" الان زمان خوبی برای توییت های تحریک آمیز نیست. این بحران یک بحران ملی است و نیازمند رهبری واقعی در شرایط کنونی است به نحوی که بتوانیم با هم نژادپرستی را ریشه کن کنیم".

از سوی دیگر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا ضمن اعتراف به وجود گرایش های نژادپرستانه در آمریکا، طی اظهارات غیر عادی درباره حوادث آمریکا به خبرنگاران گفت: "بسیاری از مردم کانادا با شوک و وحشت ناآرامی های آمریکا را دنبال می کنند، نژادپرستی علیه سیاه پوستان، یک حقیقت است."

عاقلان پیوسته درباره نتایج فاجعه بار، سیاست های هرج و مرج طلبانه ترامپ در داخل و خارج هشدار داده اند. و دیدیم که این هشدارها کاملا به جا بودند؛ جامعه آمریکا اسیر نژادپرستی است، در این کشور بیش از 100 هزار نفر بر اثر کورونا مرده و بیش از یک و نیم میلیون نفر مبتلا شده اند، بیش از 40 میلیون نفر بیکار شده اند و بدتر از همه اینکه حکومت یک عقب مانده به نام ترامپ بر این کشور کشور است. چنین جامعه ای همواره با احتمالات فاجعه باری رو به روست. و همه اینها در شرایطی است که تدبیری برای مهار کردن ترامپ اندیشیده نشده است.

پربیننده ترین خبرها