آمریکا به دنبال سرقت نفت و حضور طولانی تر در سوریه

آمریکا به دنبال سرقت نفت و حضور طولانی تر در سوریه
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 14:07

صدای خودروهای نظامی آمریکایی که برای تثبیت مواضع خود در شمال شرق سوریه عازم این منطقه  شده اند، نزدیک مرزهای سوریه و عراق به گوش می رسد و در شمال و شرق سوریه، و این خودروها که از عراق عازم سوریه شده اند، در حال حرکت به سمت خاک سوریه هستند.

العالم تحلیل روز

هدف نیروهای نظامی آمریکایی از حرکت به سمت خاک سوریه، گسترش پایگاه های خود و ساخت پایگاه های جدید در اطراف چاه ها و میدان های نفتی سوریه است. درنتیجه، ارتش آمریکا، خودروهای سنگین و تانک ها و تجهیزات نظامی را به این منطقه فرستاده و هر هفته صدها سرباز از طریق گذرگاه های مرزی مشترک با عراق وارد خاک سوریه می شوند.این وضعیت نشان می دهد که آنچه در منطقه اتفاق می افتد، فراتر از اثبات حضور آمریکایی ها و حتی سرقت نفت آن کشور است.

آمریکا از اوایل ماه فوریه، اقدام به ارسال تجهیزات نظامی و پشتیبانی گسترده برای پایگاه های خود در شمال شرق سوریه کرده است و هر هفته به طور میانگین، دو کاروان وهر کاروان شامل 50 تا 100 کامیون از تجهیزات به شمال شرق سوریه فرستاده می شود. این تجهیزات شامل دستگاه های تانک و خودروهای زرهی در اندازه های مختلف و موشک های ضد زره و هواپیماهای بدون سرنشین است. این تحرکات نظامی چشمگیر آمریکا، در راستای طرح واشنگتن در سوریه با هدف تمرکز و استقرار در پایگاه های قدیمی و تلاش برای تاسیس پایگاه های جدید است.

آمریکا با این تحرکات هر روز بیشتر از گذشته اثبات می کند که دروغ و فریب سیاسی، بخشی از تعاملش با طرف های دیگر است و صحبت از عقب نشینی و بستن درها، تنها تاکتیکی در راستای یک استراتژی مشخص است که در تامین منافع آمریکا از ادامه جنگ در سوریه و بهره برداری سیاسی با هدف تاثیرگذاری در سرنوشت روند سیاسی و راه حل آینده سوریه خلاصه می شود همه ادعاهای آمریکا درباره عقب نشینی نیروهایش از سوریه یا کاهش تعداد نیروهایش در این کشور، دروغ های فجیعی است که ترامپ ودولت وی به زبان می آوردند.

دراین رابطه، منابع آگاه گفتند که نیروهای آمریکایی منازل قدیمی در دیرالزور را به پایگاه های و مراکزی برای کنترل عملیات خود تبدیل کرده اند و در روزهای گذشته ، حدود هزار دونم از اراضی این منطقه را در اطراف میدان گازی کونیکو در حومه شمال شرقی تحت تصرف خود درآورده اند تا با اضافه کردن هزار دونم از اراضی و کشیدن سیم خاردار اطراف آن ، پایگاه غیرقانونی خود را در میدان کونیکو گسترش دهند.

منابع یاد شده افزودند که نیروهای آمریکایی سه سامانه پدافند موشکی پاتریوت را دراین پایگاه آمریکایی موجود در میدان نفتی کونکیو مستقر کرده اند و خواهان استقرار تعداد بیشتری از این سامانه ها در مواضع خود در مناطق حومه این استان هستند.

فعالیت نیروهای آمریکایی تنها به این موارد خلاصه نمی شود، بلکه سرقت نفت سوریه نیز اولویت آشکار این نیروها به شمار می رود، به گونه ای که منابع محلی گفته اند که 5 دستگاه خودروی زرهی وابسته به نیروهای آمریکایی وارد پایگاه نفتی " غونه " در منطقه جنوب شرقی الحسکه که از توابع بخش میدان های نفتی الجبسه در منطقه الشدادی است، شده اند.

منابع یاد شده افزودند که این خودروها صبح امروز و با پشتیبانی هواپیماهای آمریکایی وارد این میدان نفتی شده اند.

منابع یاد شده همچنین اعلام کردند که در داخل این خودروها ، تعدادی از سربازان آمریکایی بودند و آن ها پس از ورود به داخل میدان نفتی، به سوال وجواب از کارکنان آنجا اقدام کردند و ازآن ها درباره روند کار و زمان شیفت ها و تولید روزانه این میدان نفتی سوال کردند.

این منابع همچنین گفتند که ورود خودروهای ارتش آمریکا به مراکز نفت و گاز متعلق به اداره میدان های الجبسه، در برهه اخیر افزایش یافته است و ورود آن ها از طریق گذرگاه های غیرقانونی با عراق و نیز از مقر پایگاه نظامی غیرقانونی وابسته به آن ها در شهر الشدادی صورت می گیرد.

این منابع همچنین گفتند که این خودروها به گشت زنی در اطراف آن مواضع ادامه داده و سپس به سمت محور مناطق رجم الصلیبی ، الحسو و رجم العیال در امتداد مرزهای سوریه و عراق حرکت کردند.

دولت ترامپ که به جناح تندرو در پنتاگون و درصدر آن مک مستر وژنرال دیوید پترایوس تکیه کرده ، برای احیای دوباره داعش در آن منطقه از جغرافیای سوریه تلاش می کند که این مساله به گفته مسئولان آمریکایی ، مستلزم همکاری با شرکای آنان در نهادی است که ائتلاف بین المللی نام نهاده شده و نیز آمریکا به دنبال حضور طولانی مدت تر در داخل خاک سوریه و ادامه اعزام نیروهای بیشتر برای قرار گرفتن در کنار هم پیمانان خود یعنی قسد ( نیروهای سوریه دموکراتیک ) است.

این مساله نشان دهنده تصمیم پنتاگون برای احیای دوباره آن چیزی است که آنرا به دروغ "عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه " خوانده است و این مساله را ژنرال کنت مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا بیان کرده که به معنای طولانی شدن زمان حضور نیروهای آمریکایی در منطقه ای است که مهم ترین مخزن نفت سوریه به شمار می رود.

این وضعیت به معنای محروم شدن سوریه از منابع اصلی کشور و تلاش آمریکا برای قطع راه ارتباطی میان دمشق و بغداد به سمت تهران است.

قضیه ورود تجهیزات نظامی آمریکا را که در روندی سریع وارد خاک سوریه می شوند، نمی توان بدون درنظر گرفتن به جنبه منطقه ای آن ، به آن نگریست. زیرا افزایش این گونه تحرکات نظامی آمریکا پس از مدتی کوتاه از تشدید احتمال شروع جنگ منطقه ای و پافشاری عراق بر خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور و تلاش محور مقاومت برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه بعد از ترور قاسم سلیمانی و همراهان وی صورت می گیرد.

همه این مسائل نشان می دهد که آنچه آمریکا را به تقویت نیروها و تجهیزات خود واداشته است، فقط سرقت نفت نیست، بلکه اطلاع دقیق آن ها از این مساله است که حضور آن ها در منطقه فقط مساله زمان است ، زیرا آن ها به خوبی می دانند کسانی که وعده داده اند، به وعده های خود عمل خواهند کرد و حضور نیروهای آمریکایی به برکت خون شهدا پایان خواهد یافت.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها