پیش‌بینی‌های تل‌آویو از واکنش‌ها به اشغال کرانه باختری؛ نگرانی از خشم مردمی نه دولتی

پیش‌بینی‌های تل‌آویو از واکنش‌ها به اشغال کرانه باختری؛ نگرانی از خشم مردمی نه دولتی
شنبه 17 خرداد 1399 - 10:19

برآوردهای دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است نگرانی این رژیم بیشتر از بابت عکس‌العمل و خشم مردمی است نه موضع اردن یا تشکیلات خودگردان.

العالم- فلسطین اشغالی

همزمان با نزدیک شدن به زمان اشغال مساحت بیشتری از اراضی کرانه باختری (ماه ژوئیه) دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در تلاشند عکس‌العمل‌های احتمالی را بررسی کند که بارزترین این واکنش‌ها مربوط به اردن و فلسطینی‌هاست.

بر اساس گزارش «الاخبار»، «یوآو لیمور» تحلیلگر نظامی روزنامه «اسرائیل هیوم» از وجود اختلاف میان مقامات امنیتی رژیم اسرائیل درباره واکنش‌های احتمالی در صورت اجرای طرح اشغال بیشتر کرانه باختری خبر داد. وی گفت، اجرای این طرح از نظر اغلب مقامات امنیتی اسرائیل، پیامدهایی بر آینده روابط با اردن خواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده، با وجود این گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که «عبدالله دوم» شاه اردن «برای لغو توافق صلح با اسرائیل شتاب نخواهد کرد» اما آنها یک متغیر احتمالی که ممکن است بر موضع شاه اردن تأثیر بگذارد، اضافه کرده‌اند و گفته‌اند «در صورتی که شاه اردن با مخالفت شدید داخلی روبه‌رو شود این امر ممکن است وی را به اتخاذ گام‌های افراطی سوق دهد تا خطری متوجه حکومتش نباشد. این بدان معناست که تمرکز آنها بر رصد موضع سیاسی و مردمی به عنوان عامل فشار در اردن و میزان تأثیر آن بر رویکرد شاه خواهد بود».

اما در خصوص واکنش فلسطینی‌ها در کرانه باختری، مسؤولان امنیتی رژیم صهیویستی پیش‌بینی کرده‌اند این موضوع به «حجم و نوع گام‌هایی که اسرائیل آنها را اجرایی خواهد کرد» بستگی دارد. اگر به اظهارات در این باره یا حتی تحمیل «حاکمیت نقطه‌ای» کفایت کند پیامد آن قابل کنترل است اما اگر مساحت اشغال بیشتر شود احتمال افزایش مخالفت‌ها و تبدیل آنها به خشونت وجود دارد.

در ادامه این گزارش، درباره اظهارات مقامات تشکیلات خودگردان مبنی بر لغو هماهنگی امنیتی آمده است، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که رام‌الله روابط با رژیم صهیونیستی را به صورت کامل قطع نخواهد اما اگر با مخالفت داخلی بویژه از جانب حماس روبرو شود، پیش‌بینی می‌شود به سمت بهره‌برداری از حوادث پیش برود تا جایگاه خود را در کرانه باختری تقویت کند.

بر این اساس ، مشخص است که تمرکز دستگاه‌های رژیم صهیونیستی بر روی رصد عکس‌العمل‌های مردمی و سیاست عملی خواهد بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها