وحشیگری پلیس آمریکا علیه معترضان به خشونت

وحشیگری پلیس آمریکا علیه معترضان به خشونت
شنبه 17 خرداد 1399 - 16:28

روزنامه انگلیسی در گزارشی به ذکر نمونه‌هایی از موارد بی‌شمار خشونت‌های پلیس آمریکا علیه معترضان در اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر علیه خشونت پلیس در سراسر این کشور پرداخت.

العالم - اروپا

روزنامه انگلیس گاردین در گزارشی نوشت: اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی و خشونت پلیس که پس از قتل «جورج فلوید» برای یازدهمین روز متوالی در این کشور ادامه دارد، با موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز همراه بوده است.

حمله پلیس نیویورک با خودرو به سمت معترضان

بنابر این گزارش، در پی این اعتراضات، هزاران نفر بازداشت و زخمی شده‌اند که جراحات برخی از آن‌ها مرگبار بوده است. از مینه‌سوتا تا نیویورک، تگزاس، واشنگتن و بسیاری از مناطق دیگر، از شهرهای کوچک تا ابرشهرهای آمریکا، برخورد با معترضان نشان داده تا چه حد اجرای قانون در این کشور، دچار مشکل است و همین مسئله تاکنون انتقاد گروه‌های بین‌المللی و سازمان‌های داخلی حقوق مدنی در این کشور را در پی داشته است.

گروه بین‌المللی بحران که ناآرامی‌ها در سراسر جهان را رصد می‌کند، می‌گوید پلیس آمریکا از «جبر بیش از حد» استفاده کرده است. «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در همین خصوص گفت: همه نیروهایی که بیش از حد به زود متوسل می‌شوند باید بازداشت و به دلیل ارتکاب جرم محکوم شوند.

به نوشته گاردین، در ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده، موارد بسیاری از خشونت پلیس دیده می‌شود که در آن‌ها هیچ نشانی از رفتن به سمت تعادل در استفاده از این تاکتیک‌ها وجود ندارد.

در ادامه گزارش گاردین، به مواردی از خشونت پلیس اشاره شده است.

شنبه ۳۰ مه نیروهای پلیس با خودرو به معترضان در بروکلین حمله و چند نفر را نقش زمین کردند. یک روز قبل از آن، یک افسر پلیس در ویدئویی، در جریان اعترضات، یک زن را به زمین می‌اندازد؛ این زن که به بیمارستان برده شد، دچار تشنج شده بود.

در اعتراضی دیگر در نیویورک، یک افسر پلیس ماسک را از صورت یک آفریقایی-آمریکایی تبار که دستانش را در هوا گشوده بود، کشید و به صورت او اسپری فلفل زد.

در بوفالو، در غرب نیویورک، دو افسر پلیس یک مرد ۷۵ ساله را هل دادند و به زمین زدند. در ویدئویی که از این خشونت منتشر شده، سر مرد با زمین برخورد می‌کند و دچار خونریزی می‌شود. او در حال حاضر به دلیل جراحت شدید در بیمارستان بستری است.

روز پنجشنبه هم ویدئویی که در توییتر منتشر شد، گروهی از نیروهای پلیس در حال زدن معترضان صلح‌جو در فیلادلفیا هستند. در تصاویر، یک افسر با باتون به سر یک معترض ضربه می‌زند و بعد او و یک افسر دیگر مرد را روی زمین می‌خوابانند.

حمله پلیس با باتون به معترضان در فیلادلفیا

حمله پلیس با باتون به معترضان در فیلادلفیا

معترضان در مینیاپولیس، جایی که ۴ افسر پلیس به هم‌دستی در قتل جورج فلوید متهم هستند هم در معرض خشونت پلیس قرار دارند. پلیس این شهر از گاز اشک‌آور، نارنجک، گلوله لاستیکی در اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه معترضان استفاده کرده است.

در جنوب شرقی آمریکا و در ایالت فلوریدا، زنی سیاه‌پوست که روز زمین زانو زده و دستانش را بالا گرفته بود، با ضربه پلیس زمین خورد. در ساحل شرقی، پلیس با خودرو به معترضان در لس آنجلس حمله کرد. در سانتا مونیکا هم پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

در لس آنجلس نیز مانند سایر شهرهای آمریکا، پلیس به سمت معترضان گلوله لاستیکی شلیک کرده است. در شهر آستین ایالت تگزاس هم یک زن باردار از ناحیه شکم، مورد اصابت گلوله لاستیکی قرار گرفته که پلیس در حال تحقیق در این خصوص است.

پرتاب قوطی رنگ به سمت زنی که در مقابل خانه‌اش نشسته است

پلیس آمریکا همچنین برای متفرق کردن معترضان در مقابل کاخ سفید، به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

یافته‌های تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ درباره اثر گلوله‌های لاستیکی و سایر گلوله‌های کمتر کشنده انجام شده، نشان می‌دهد ۱۵ درصد افرادی که در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اند، دچار جراحت دائمی می‌شوند.

خبرنگاران هم در این بین از خشونت پلیس آمریکا بی‌نصیب نبوده‌اند. بنابر آمار اعلام شده از سوی بنیاد خبرنگاری Nieman، پلیس در ۴ روز اخیر، دست‌کم ۱۴۰ بار به خبرنگارانی که در حال پوشش اعتراضات بوده‌اند، حمله کرده است.

حمله پلیس با سپر و باتون به معترضان در مقابل کاخ سفید

حمله پلیس با سپر و باتون به معترضان در مقابل کاخ سفید

به نوشته گاردین، گرچه در مواردی با نیروهای خاطی برخورد شده، اما در اغلب موارد هیچ اقدامی در برخورد با نیروهای پلیس یا اداره مربوطه صورت نگرفته است. برای تغییر این رویه، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا علیه پلیس مینیاپولیس به دلیل حمله به خبرنگاران طرح دعوی کرده و قرار است در ارتباط با پلیس لس آنجلس هم همین اقدام را انجام دهد.

روز جمعه، تعدادی از گروه‌های حامی حقوق مدنی از جمله جنبش «جان سیاه‌پوستان باارزش است» دادخواستی را علیه ترامپ و «بیل بار»، دادستان کل به دلیل واکنش خشن پلیس علیه معترضان در واشنگتن ارائه کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها