گدایی مجدد سعودی از قطر چرا؟

گدایی مجدد سعودی از قطر چرا؟
يکشنبه 18 خرداد 1399 - 21:01

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

نماینده دائم سعودی نزد سازمان ملل مجددا مساله امادگی کشورش برای برقرای رابطه با قطر را مطرح کرد.

تحلیل:

- این دومین باری است که التماسهای سعودی و شرکای منطقه ایش برای برقراری ارتباط و از سرگیری تعاملات با قطر تکرار می شود البته با این تفاوت که در شرایط جدید نه سخنی از شروط 13 گانه اولی برای برقراری ارتباط است و نه شروط تعدیل شده بعد بلکه المعلمی فقط بر دو شرط پایان دادن به حضور ترکیه در قطر و قطع رابطه قطر با ایران تاکید کرده است.

- در حالی که سعودی، امارات، مصر و بحرین در ژوئن 2017 به طور یکجانبه با قطر قطع رابطه کردند و ضمن اعمال حصر از زمین و هوا و دریا از این کشور خواستند تا در برابر پذیرش شروطی 13 گانه در واقع در جمیع شئوناتش تغییر جهت دهد اما قطر این شروط را نپذیرفت و بر استقلال سیاسی خود تاکید کرد. این عدم پذیرش شروط انچنان بر 4 کشور و به ویژه سعودی به عنوان طراح اصلی و سازماندهنده اساسی اعمال حصر بر قطر گران آمد که به تهدیداتی مبنی بر حمایت از رقبای سلطنتی امیر حاکم فعلی قطر روی اوردند اما حالا و پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا شاید اساسی ترین دستاورد و نتیجه ملموس مساله حصر قطر این باشد که رهبری ادعایی سعودی بر جهان اسلام و به ویژه اقتدار ادعاییش در منطقه با سوالاتی کاملا جدی مواجه شده است.

- التماس های سعودی از منابع رسمی بین المللی به قطر برای از سرگیری روابط در شرایطی صورت می پذیرد که این روزها ماجراهای یمن و لیبی وضعیت اقتدار سعودی و شرکا را به شدت آسیب پذیر نشان می دهد بدیهی است در چنین شرایطی تعیین پیش شرط برای قطر بیشتر به یک طنز سیاسی شباهت دارد.

- اینکه سعودی و شرکا از قطر انتظار داشته باشند که ترکیه را به عنوان شریک ایدئولوژیک خود کنار بگذارد و یا ایران را به عنوان کشوری که درشرایط سخت گذشته ازحاکمیت قطر حمایت کرده وبیشترین مساعدتها را به این کشور تقدیم کرده است از نظر دور بدارد بسیار بعید به نظر می رسد. گفته می شود در پشت تکرار چنین تقاضاهایی دست های آمریکا نیز قابل مشاهده است برخی منابع بر این باورند که امریکا در تلاش است تا در سایه برقراری روابط مجدد 4 کشور با قطر فضای هوایی این کشورها را بر روی قطر باز کند تا بدین شیوه ایران را از دست یابی به منافع ناشی از پروازهای قطری بر فراز ایران کوتاه کرده قطعات پازل فشار حداکثری بر ایران را تکمیل کند، امری که البته از خواست ها و آرزوهای سعودی نیز هست.

-مقاومت ملت و دولت قطر در برابر حصار تحمیلی سعودی و شرکا در خلال 4 سال گذشته در واقع به عنوان مدل جدیدی از " زیست بدون سعودی " در منطقه تبدیل شده است و بعید به نظر می رسد این کشور جز در سایه دریافت برخی امتیازات مایل باشد چهره این مدل منطقه ای قطری را مخدوش کند.

پربیننده ترین خبرها