مخالفت مغرب با طرح پیشنهادی مصر درباره لیبی

مخالفت مغرب با طرح پیشنهادی مصر درباره لیبی
دوشنبه 19 خرداد 1399 - 11:32

مغرب ضمن مخالفت با طرح ابتکاری مصر درباره لیبی تأکید کرد که توافق سیاسی امضا شده در شهر الصخیرات این کشور، مرجع اصلی حل بحران لیبی است.

العالم - لیبی

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب با «محمد الطاهر سیاله» وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی تلفنی گفت‌وگو کرد.

بوریطه در این تماس تلفنی تأکید کرد که توافق سیاسی امضاشده در شهر الصخیرات، مرجع اصلی حل سیاسی بحران در لیبی است. دو طرف همچنین بر ضرورت هماهنگی و رایزنی مستمر مغرب و لیبی تأکید کردند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی همچنین اعلام کرد که سیاله در این تماس تلفنی بوریطه را در جریان آخرین تحولات میدانی و سیاسی پس از آزادسازی شهر ترهونه از اشغال شبه‌نظامیان حفتر قرار داد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و حفتر روز شنبه به همراه «عقیله صالح»، رئیس پارلمان شرق لیبی (مستقر در طُبرُق) بعد از دیدار چند ساعته، طی نشستی از توافق طرفین بر طرح ابتکار عمل سیاسی برای توقف درگیری‌ها در لیبی خبر دادند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها