استقرار نظامیان ناشناس در واشنگتن؛ افزایش نگرانی‌ها درباره نظامی‌گری در خیابان‌ها

استقرار نظامیان ناشناس در واشنگتن؛ افزایش نگرانی‌ها درباره نظامی‌گری در خیابان‌ها
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 11:46

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره استقرار نیروهای نظامی ناشناس در خیابان‌های پایتخت آمریکا برای مقابله با معترضان، دو سناتور ارشد کنگره به دونالد ترامپ نامه نوشته و درباره حضور این نیروها ابراز نگرانی کردند.

العالم _ آمریکا

همزمان با ابراز نگرانی ساکنان واشنگتن دی سی درباره تبدیل اوضاع در این شهر به یک «دولت نظامی»، دو سناتور ارشد دموکرات در نامه به رئیس‌جمهور خواستار شفاف سازی درباره حضور نیروهای نظامی ناشناس در پایتخت آمریکا شدند.

طبق گزارش «بیزینس اینسایدر»، «هفته گذشته ماموران فدرال ناشناسی که به شدت مسلح و مجهز بودند، گشت‌زنی در خیابان‌های واشنگتن دی سی (پایتخت ایالات متحده آمریکا) را آغاز کردند. مشخص شد که این ماموران عضو تیم‌های ضد شورش "دفتر فدرال زندان‌ها" بودند».

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا به همراه «کریس مورفی» سناتور دموکرات (ایالت «کنتیکت) نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور نوشته و درباره حضور نیروهای امنیتی ناشناس در خیابان‌های پایتخت ابراز نگرانی کردند.

این دو سناتور ارشد آمریکایی در این نامه تاکید کردند، حضور نیروها و ماموران ناشناس در خیابان‌ها تهدیدی جدی برای ایمنی و امنیت مردم خواندند.

به گفته شومر و مورفی، حضور چنین نیروهایی در خیابان‌ها تفکیک قائل شدن بین یک مامور مشروع اجرای قانون با کسی که فقط لباس چنین ماموری را به تن کرده، سخت می‌کند.

آنها در این نامه به شدت درباره استقرار ماموران ناشناس در پایتخت آمریکا ابراز نگرانی کردند چرا که گزارش شده آنها از اینکه خودشان را به معترضان مسالمت آمیز و خبرنگاران معرفی کنند، امتناع می‌کنند.

دو سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا همچنین از ارائه طرحی به کنگره خبر دادند که طی آن نشان دادن مدارک شناسایی افسران و ماموران مستقر در خیابان‌ها به معترضان الزامی بشود.

در نامه شومر و مورفی به ترامپ آمده است: «هیچ مامور اجرای قانون وقتی که با مردم در این حالت تعامل دارد، نباید ناشناس باشد».

طبق طرح پیشنهادی آنها، مقامها و ماموران اجرای قانون (پلیس)، اعضای نیروهای مسلح و اعضای شرکتهای پیمانکاری باید در زمان فعالیت برای کنترل جمعیت، کنترل شورش یا بازداشت معترضان، نام نهاد فدرالشان، نام خانوادگی، شماره پرسنلی و رده خودشان را نشان داده و معرفی کنند.

دو قانونگذار ارشد کنگره آمریکا در این نامه هشدار دادند: «هیچ دولتی فارغ از اینکه عضو چه حزبی باشد، نباید اختیار بکار گیری نیروهای ناشناس را داشته باشد چرا که امکان حساب کشی کردن از این نیروها در برابر مردم آمریکا وجود ندارد».

بیزینس اینسایدر در بخشی از گزارش خود به وضعیت واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا از زمان شدت گرفتن اعتراضات سراسری در محکومیت قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست 46 ساله پرداخته است.

طبق این گزارش، «معترضان به بیزینس اینسایدر گفتند که با فراخواندن گارد ملی و دیگر نهادهای اجرایی برای کنترل اعتراضات، (واشنگتن) دی سی دارد شبیه به یک "دولت نظامی" تبدیل می‌شود».

«لیزا چیک» 32 ساله ساکن پایتخت آمریکا به این رسانه گفت: «من واقعا نگرانم که ارتش و گارد ملی (به شهر) آورده شده‌اند و فکر می‌کنم این یک اقدام واقعا افراطی است. بخشی از وجود من این حس را دارد که اوضاع دارد به سمت یک دولت نظامی پیش می‌رود».

وی افزود: «این نشانه‌ای از این است که چه کسی رئیس‌جمهور ماست. او دوست دارد (دیگران) را کنترل کند، او دوست دارد قلدری کند و دارد از ارتش ما، مردم ما و دلارهای مالیاتی ما برای قلدری کردن علیه‌مان و کنترل کردنمان استفاده می‌کند و این خوب نیست. ما باید به تظاهرات ادامه بدهیم و از صدای اعتراضامان استفاده کنیم».

هشدار درباره استقرار نیروهای امنیتی ناشناس در خیابان‌های پایتخت آمریکا در حالی مطرح شده که ترامپ بارها ضمن تاختن به معترضان، از لزوم استفاده از ارتش برای مقابله با معترضان سخن گفته است؛ صحبت‌هایی که حتی انتقاد برخی از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او را به دنبال داشته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها