سازمان جهانی بهداشت: واکسن کرونا باید کالای عمومی باشد

سازمان جهانی بهداشت: واکسن کرونا باید کالای عمومی باشد
شنبه 24 خرداد 1399 - 07:46

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید باید شمار بیشتری از رهبران جهان به صف کسانی بپیوندند که تعهد داده‌اند واکسن مقابله با کووید-۱۹ به‌عنوان یک کالای عمومی و غیررقابتی در سطح بین‌المللی تولید خواهد شد.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانس خبری خود تاکید کرد باید عزمی جهانی برای ارائه برابر و عادلانه واکسن احتمالی ویروس کرونا به وجود آید، حتی پیش از آن‌که خودِ واکسن تولید شود.

به گفته وی، «بسیاری از رهبران جهان این ایده که واکسن باید یک کالای عمومی بین‌المللی باشد را اشاعه کرده‌اند، اما تاکید بر این امر مهم باید همچنان ادامه یابد».

او افزود باید شمار بیشتری از رهبران جهان به این گروه بپیوندند: «ما واقعا به یک تعهد سیاسی بین‌المللی نیاز داریم، حتی پیش از آنکه واکسن تولید شود».

سخنان تدروس در واکنش به گمانه‌زنی‌ها و پرسش‌های مطرح‌شده پیرامون دسترسی برابر به واکسن احتمالی و این‌که ممکن است برخی کشورها از ارائه عمومی آن به‌خصوص به کشورهای فقیرتر خودداری کنند، مطرح شده‌است.

9 خرداد نیز ده‌ها کشور و سازمان جهانی بهداشت خواستار «مالکیت عمومی» واکسن، داروها و ابزارهای آزمایشی برای مقابله با ویروس کرونای جدید شده بودند. به گفته آن‌ها، قانون حق «ثبت خصوصی» داروها مانع جدی در اشتراک امکانات پزشکی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ است.

پربیننده ترین خبرها