مفتی لیبی: امارات و عربستان سعودی حفاظت از رژیم صهیونیستی را برعهده گرفته‌اند

مفتی لیبی: امارات و عربستان سعودی حفاظت از رژیم صهیونیستی را برعهده گرفته‌اند
شنبه 24 خرداد 1399 - 18:37

مفتی لیبی با انتقاد از سیاست‌های امارات، مصر و عربستان سعودی، این سه کشور را مجریان پروژه حفاظت از رژیم اشغالگر قدس در منطقه دانست.

العالم - لیبی

«الصادق الغریانی»، مفتی و رئیس دار الافتای لیبی در ادامه مواضع خود علیه محور عربستان سعودی و امارات، آن‌ها را حامی و نگهبان رژیم صهیونیستی دانست.

غریانی امروز شنبه بعد از آنکه فتوای تحریم‌ کالاهای امارات، اردن، و مصر و کشورهای مخالفت دولت وفاق ملی لیبی را صادر کرد، گفت: «امارات و عربستان سعودی و مصر در طرحی که مأموریت آن حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم است، مشارکت دارند».

مفتی لیبی فتوا داده است:‌ «تجارت با آن‌ها (کشورهای یادشده) باعث تقویت آن‌ها می‌شود. هر دلاری که به این کشورها می‌پردازیم به مثابه [شلیک] گلوله‌ای به سینه فرزندانمان است».

عربستان سعودی، امارات و مصر از ارتش تحت امر ژنرال خلیفه حفتر در برابر دولت وفاق ملی حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کنند. این حمایت‌های سه کشور یاد شده در حالی است که سازمان ملل و جامعه جهانی دولت وفاق ملی را به رسمیت می‌شناسد و در مقابل، دولت طُبرُق را که حامی حفتر است، غیر قانونی می‌داند.

عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق امروز بعد از ظهر طی سفری اعلام نشده وارد الجزائر، همسایه غربی لیبی شد و مطابق اعلام تلوزیونی رسمی این کشور، قرار است با مقامات ارشد الجزائری دیدار و گفت‌وگو کند.

صالح هفته پیش شنبه نیز طی سفری اعلام نشده به همراه ژنرال حفتر وارد مصر شدند و با رئیس جمهور و رئیس اطلاعات مصر دیدار کردند که خروجی این نشست‌‌ها، اعلام ابتکار عمل مصر بود که از طرفین درگیر در لیبی خواست تا دو روز دیگر (دوشنبه هفته گذشته) به درگیری‌ها پایان داده و به فرآیند سیاسی بازگردند. ابتکار عملی که دولت وفاق ملی آن را رد و بر ادامه عملیات آزادی‌سازی همه اراضی لیبی از دست دولت طبرق تأکید کرد.

ابتکار عمل مصر بعد از پیشروی‌های دولت وفاق ملی در مناطق دولت طبرق مطرح شد به گونه‌ای که الآن نیروهای تحت امر وفاق ملی در چند قدمی شهر سِرت (واقع در شمال مرکزی لیبی) هستند.

نیروهای ژنرال حفتر قبل از عقب‌نشینی از این شهر، مناطق غربی این شهر را مین‌گذاری کرده و همین مسئله باعث تأخیر کندی حرکت نیروهای تحت امر دولت وفاق ملی در این شهر ساحلی شده است.

سرتیپ حسین الشلتات، فرمانده اتاق عملیات میدانی در محور سرت و «الجُفره» (جفره نام پایگاه هوایی مهم در مرکز لیبی است) به شبکه فبرایر گفت که نیروهای دولت وفاق ملی در منطقه «بویرات الحسون»، غرب سرت مستقر هستند و آمادگی کامل دارند تا دستور آزادسازی شهر سرت را از فرمانده کل دریافت کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها