امارات، پیشگام طرح الحاق "تدریجی" کرانه باختری؟!

امارات، پیشگام طرح الحاق
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 11:41

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که برخی کشورهای عرب به اصطلاح "میانه رو" (عنوانی که رژیم صهیونیستی به عرب های سازش کار داده است)، به تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن یعنی محمود عباس اطمینان داده اند که طرح الحاق کرانه باختری به تدریج و "بسیار محدودتر از طرح اصلی" اجرا خواهد شد.

العالم - در گوشی

روزنامه "اسرائیل الیوم" در خبری که به نقل از منابع دیپلماتیک عرب (بدون ذکر نام) منتشر کرده است، اشاره ای به اسامی این کشورهای عرب به اصطلاح "میانه رو" نکرده است اما انتشار این خبر با انتشار مقاله "یوسف العتیبه"، سفیر صهیونیستی امارات در واشنگتن، در روزنامه "یدعوت آحرنوت" همزمان شده است. این سفیر در مقاله خود مدعی شده است که عادی‌سازی روابط با "اسرائیل"، فرصتی برای عرب هاست!

برخی منابع آگاه در دفتر رئیس تشکیلات خودگردان، اطلاعات درج شده در روزنامه "اسرائیل الیوم" را مبنی براینکه محمود عباس و دیگر مقامات تشکیلات خودگردان پیام هایی درباره قطعیت "طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل" تایید کرده اند، اما با توجه به درخواست رهبران کشورهای عرب "میانه رو" مبنی بر اصلاح نحوه اجرای این نقشه، تل آویو و واشنگتن تصمیم گرفته‌اند این طرح را تدریجی و با انعطاف بیشتری اجرا کنند. در این خبر به وضوح به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره شده است.

این در حالی است که یکی از مسئولان دفتر محمود عباس گفته است که گزارش هایی که درباره "موافقت آرام کشورهای میانه رو" با طرح الحاق کرانه باختری و انتقاد فلسطینی ها از مواضع این کشورها منتشر شده اند "باعث ناراحتی رهبران عرب شده است؛ رهبرانی که هیچ توجهی به آثار و تبعات اجرای این طرح بر اوضاع داخلی خودشان و بروز ناآرامی های داخلی ندارند." بنابراین تفاوت موضع بین رهبران "میانه رو" و "غیر میانه رو" در قبال طرح الحاق، ناراحتی از عدم هماهنگی است و نه مخالفت با این طرح! یا به عبارت بهتر عصبانیت "غیر میانه رو" از "رهبران میانه رو" بر سر عدم جلب رضایت فلسطینی هاست. آنها بیش از هر چیز نگران آن هستند که این طرح اوضاع داخلی کشورشان را به بریزد. (این دسته از رهبران با اصل طرح الحاق مشکلی ندارند؛ تنها چیزی که برای آنها مهم است این است که این موضوع باعث تظاهرات و آشوب در کشورشان نشود و برایشان دردسر درست نکند)!

چنین موضع تحقیر آمیزی از سوی کشورهای عربی چندان عجیب نیست. "میانه رو" هایی که سوریه و لبنان – خط مقدم مبارزه با رژیم اشغال گر – را جلوی چشم "غیر میانه روها" ویران کردند، آیا پس از این همه جنایت در حق مقاومت، می توانند از فلسطین در مقابل رژیم اشغال گر دفاع کنند؟!.. معلوم است که نه.

پربیننده ترین خبرها