سخنگوی نُجَباء: مدعیان تمامیت ارضی عراق سکوت کرده‌اند

سخنگوی نُجَباء: مدعیان تمامیت ارضی عراق سکوت کرده‌اند
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 22:49

«نصر الشمری»، سخنگوی جنبش نُجَباء در توئیتی عملیات نظامی اخیر ترکیه در عراق را محکوم کرد و نوشت: کسانی که مدعی آن هستند که تمامیت ارضی عراق خط قرمز است و خواستار حمایت از نیروهای اشغالگر و غیر مشروع هستند در قبال نقض هوایی و زمینی کشور از سوی ترکیه به صورت علنی، مانند مردگان سکوت کرده‌اند.

العالم - عراق

الشمری در این توییت که روز دوشنبه منتشر شده با تاکید بر اینکه نمی‌توان با تمامیت ارضی برخورد دوگانه داشت، افزود: متجاوزان به خاک عراق هیچ کرامتی ندارند و در نهایت با هر عنوان و شرایطی جایی در عراق نخواهند داشت.

در همین حال، فرماندهی مشترک نظامی عراق امروز در بیانیه ای حمله یکشنبه شب جنگنده های ترکیه به عمق ۱۹۳ کیلومتری حریم عراق را محکوم کرد.

به نوشته بیانیه، جنگنده های ترکیه به سمت مناطق «سنجار»، «مخمور»، «الکویر» و «اربیل» حرکت کرده و تا منطقه «الشرقاط» (شمال استان صلاح الدین) در عمق ۱۹۳ کیلومتری نفوذ کرده و در داخل حریم هوایی عراق اردوگاه پناهندگان را در نزدیکی مخمور و سنجار هدف قرار دادند.

این فرماندهی افزود که این رفتار تحریک آمیز ترکیه با معاهده های بین المللی در خصوص تعهد به حسن همجواری همخوانی ندارد و نقض صریح حاکمیت ملی عراق است.

فرماندهی مشترک نظامی عراق از ترکیه خواسته است که نقض صریح حریم هوایی عراق را متوقف کند و به منافع مشترک دو کشور پایبند باشد.

از سوی دیگر، اتحادیه عرب نیز روز دوشنبه عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد و آن را تجاوز به حاکمیت این کشور دانست.

یک مقام مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه مداخله مستمر ترکیه در شمال عراق به بهانه مقابله با عناصر حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) را محکوم می‌کند و از دولت ترکیه می‌خواهد هرچه سریع تر و بدون قیدوشرط نیروهایش را از این کشور بیرون کند.

وزارت دفاع ترکیه یکشنبه شب از آغاز یک عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌ نظامیان وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ. ک.ک ) در شمال کشور عراق و بمباران ۸۱ موضع آنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، جنگنده‌های اف ۱۶ ارتش ترکیه در عملیاتی با نام «پنجه عقاب» ۸۱ مواضع نیروهای پ. ک.ک در مخمور و سنجار واقع در شمال عراق را بمباران کردند.

ارتش ترکیه مدتی است با انجام عملیاتی موسوم به «چنگال» در شمال عراق، به دنبال پاکسازی این مناطق از حضور عناصر پ. ک.ک است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها