ترامپ و بولتون؛ وقتی که روباه در آغوش گرگ می‌افتد

ترامپ و بولتون؛ وقتی که روباه در آغوش گرگ می‌افتد
پنج‌شنبه 29 خرداد 1399 - 19:53

حکایت "جان بولتون" و "دونالد ترامپ" در ماه مارس 2018 زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا او را به عنوان مشاور امنیت ملی خود معرفی کرد. هر چند عمر بولتون در این مقام بیشتر از یک و نیم سال طول نکشید ولی تاثیر او را بر دولت ترامپ و به سیاست‌های او در برخی از پرونده‌های بین‌المللی می‌توان به وضوح دید.

العالم- کشکول

رابطه گرم و صمیمی ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش به سرعت به تیرگی گرایید طوری‌که ترامپ اعلام کرد که بولتون را به دلیل "عدم توافق با برخی پیشنهادهایش" برکنار می‌کند. رسانه‌ها دلایل پشت پرده این عزل را در این موارد خلاصه کردند:

اول: خودسر بودن ترامپ؛ چرا که او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بسیاری از اعضایدولتش را برکنار کرده و یا به شکلی که در هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی، خواه دموکرات یا جمهوری‌خواه، سابقه نداشته، تغییر داده است.

دوم: گزینه بولتون برای بسیاری از مسائل بین‌المللی توسل به گزینه نظامی بود؛ امری که به نظر می‌رسد مورد پسند ترامپ نبوده است.

سوم: شکست سیاست آمریکا در مقابل ایران؛ پدرخوانده بیشتر طرح‌های ضد ایرانی نیز بولتون نبود و این نقش او به‌ویژه در خصوص توقیف کشتی ایران در تنگه "جبل طارق"، که هیبت آمریکا را شکست، بسیار واضح بود.

چهارم: شکست سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی، و درخواست مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به حمایت از شورش‌های مردمی علیه "نیکلاس مادورو" رئیس‌جمهوری آمریکا، که به شکست انجامید.

شکست، عنصر اصلی در ماه عسل میان "دو روباره"، یعنی ترامپ و بولتون، بود. لذا ترامپ به سرعت مشاور امنیت ملی خود را در سپتامبر 2018 برکنار کرد و حکایت بین‌شان به نبرد و خصومت و دشمنی تبدیل شده؛ که می‌توان این وضعیت را در برخی از اظهارات بولتون مشاهده کرد. بولتون در کتابش، که به گفته کاخ سفید حاوی اطلاعات محرمانه است و انتظار می‌رود به زودی منتشر شود، از سیاست خارجی رئیس‌جمهوری تصویری منفی ارائه کرده است.

اصرار جان بولتون برای به چالش کشیدن کاخ سفید و انتشار کتاب یادداشت‌هایش ترامپ را به شدت خمشگین کرده است؛ امری که باعث شده ترامپ به او درباره عواقب انتشار آن هشدار دهد و بگوید که بولتون برای انتشار سریع‌تر کتاب خود مراحل قانونی و اداری را دور زده است و اگر انتشار آن را به تعلیق درنیاورد با "مشکل کیفری" مواجه خواهد شد. با این حال، انتشار کتاب جان بولتون با عنوان "اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید" تا کنون دو بار به تعویق افتاده است. به گفته موسسه انتشاراتی "سایمون و شوستر"، بولتون مسائل گوناگونی از جمله هرج‌ومرج در کاخ سفید و در عین حال نقش بازیگران مهم از جمله عدم قاطعیت رئیس‌جمهوری، تصمیم‌گیری عجولانه و مناسبات رئيس‌جمهوری با متحدان و دشمنان آمریکا را بررسی می‌کند.

صحبت کردن در مورد این نزاع و اینکه چه کسی برنده آن خواهد شد، فقط تداعی‌کننده ضرب‌المثل ایرانی است که می‌گوید: "چشم روباه که به دم گرگ بیفتد حساب پیه و دمبه خودش را می‌کند."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها