تأکید وزرای خارجه ترکیه و ایتالیا بر تحقق صلح در لیبی

تأکید وزرای خارجه ترکیه و ایتالیا بر تحقق صلح در لیبی
جمعه 30 خرداد 1399 - 19:35

وزیران خارحه ایتالیا و ترکیه طی نشستی بر همکاری دوجانبه برای تحقق صلح و ثبات در لیبی تأکید کردند.

العالم - ترکیه

«لوئیجی دی مایو» و «مولود چاووش‌اوغلو»، وزرای خارجه ترکیه و ایتالیا بر ضرورت تحقق صلح و ثبات در لیبی و توقف درگیری‌ها در این کشور آفریقایی تأکید کردند.

وزیر خارجه ایتالیا امروز جمعه با همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا، پایتخت ترکیه دیدار و بعد از آن در یک نشست مشترک خبری شرکت کردند.

دی‌مایو گفت که هرچه زودتر باید برای لیبی در سازمان ملل متحد نماینده دائمی انتخاب کرد. وزیر خارجه ایتالیا گفت که باید وضعیت لیبی به گونه‌ای باشد که به تهدیدی علیه اروپا تبدیل نشود.

به دلیل نبود دولت مرکزی مقتدر و درگیری‌های مستمر، لیبی از سال ۲۰۱۱ به گذرگاه برای مهاجرت غیرقانونی به اروپا از طریق ایتالیا تبدیل شده است.

چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که به همراه ایتالیا برای تحقق صلح دائم و فرآیند سیاسی منتهی به نتایج مثبت، همکاری خواهد کرد.

او در مورد طرح و عملیات اروپا به منظور نظارت بر سواحل لیبی گفت که این عملیات بی‌طرفانه نبوده و بر هواپیماهایی که از سوریه به ژنرال حفتر تجهیزات و سلاح می‌فرستد، نظارتی ندارد. چاووش‌اوغلو گفته امارات و فرانسه به شکل دائم، از طریق سوریه به حفتر کمک ارسال می‌کنند.

به رغم این اظهارات وزیر خارجه ترکیه، آنکارا نیز در مقابل برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج، تجهیزات و نیرو نظامی می‌فرستد. عمده این نیروها، گروه‌های مسلح و تروریست مستقر در شمال سوریه هستند که مورد حمایت ترکیه‌اند.

ترکیه و ایتالیا و قطر در پرونده لیبی، از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند و کشورهای مصر، امارات، عربستان سعودی، فرانسه و روسیه در درگیری‌های نیروهای حفتر با این دولت، جانب این ژنرال لیبیایی را گرفته و از حملات او برای سرنگونی دولت وفاق حمایت می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها