دلیل تغییر رویکرد آژانس در قبال ایران چیست؟

دلیل تغییر رویکرد آژانس در قبال ایران چیست؟
شنبه 31 خرداد 1399 - 14:24

طی 5 سال گذشته همه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران به رغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آژانس، مثبت بوده و بر پایبندی تهران به تعهداتش در چارچوب توافق های امضاشده تأکید داشتند حال چرا امروز همه چیز وارونه شده و نظر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران تغییر کرده است؟

العالم - تحلیل روز

حمله جدید آژانس به ایران در گزارش اخیر خود، ابعاد متعددی دارد؛ اما اکنون باید نگاهی گذرا به این موضوع مهم بیندازیم و آن این است که مدیر آژانس انرژی اتمی، "رافائل گروسی" است. گروسی، یک آرژانتینی است که در نخستین نشست داخلی شورای حکام، نتوانست به اکثریت دست یابد. اما در دور دوم با حمایت آمریکا به عنوان مدیر آژانس انتخاب شد.

این نکته ریز گویای نفوذ آمریکا و نقش این کشور در تغییر مسیر و نحوه عملکرد آژانس متناسب با سیاست ها و نقشه های دولت ترامپ است.

آژانس در گزارش اخیر خود از تهران خواسته است که اجازه ورود بازرسان آژانس به دو مرکز در ایران را – به بهانه احتمال فعالیت های هسته ای در 10 سال قبل در این دو مرکز - بدهد.

در اینجا باید چند سوال را مطرح کرد:

  • چرا آژانس موضوع این دو مرکز را در سال های گذشته که از پایبندی دقیق ایران به توافق هسته ای سخن می گفت، مطرح نکرد؟
  • آیا آژانس بهانه دیگری غیر از وجود این دو مرکز مشکوک به فعالیت های هسته ای بیش از 10 سال پیش، برای حمله به ایران پیدا نکرده است؟
  • چرا انتشار این گزارش با نزدیک شدن موعد رأی گیری شورای امنیت بین الملل برای لغو تحریم خرید و فروش اسلحه با ایران – که 4 ماه دیگر انجام می شود و آمریکا برای تمدید آن تلاش می کند – همزمان شده است؟
  • چرا آژانس چشم خود را به روی فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی بسته است و یک گزارش حتی در حد ملامت زرادخانه هسته ای این رژیم صادر نمی کند؟ (بر اساس افشاگری انستیتو بین المللی مطالعات صلح در سوئد، زرادخانه هسته ای این رژیم فقط ظرف 6 ماه گذشته، 11 درصد توسعه یافته است. این رژیم با افازیش ده کلاهک هسته ای در مقایسه با سال گذشته، هم اکنون 90 کلاهک در اختیار دارد)

این سئوال ها ما را به این نتیجه می رساند که:

  • بی هیچ اغراقی باید گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به تغییر و تحولات گسترده در نحوه تعامل با برنامه هسته ای ایران دیگر از اعتبار برخوردار نیست مخصوصا که مدیر کل جدید آن، سمت خود را مدیون آمریکاست.
  • روشن است که آمریکا خود را آماده تشدید فشار بر برنامه هسته ای ایران طی چند ماه آینده می کند. این کشور در سایه تحریکات گسترده رسانه های وابسته از آمریکایی و صهیونیستی گرفته تا برخی رسانه ای عربی و تحریف حقایق، می کوشد شورای امنیت را وادار به صدور قطعنامه کند.
  • همچنین به نفع دونالد ترامپ است که طی ماه های پیش رو، فشار علیه ایران را چند برابر کند. مخصوصا که شورای امنیت چند هفته قبل از انتخابات آمریکا تشکیل جلسه می دهد و لذا ترامپ برای انتخابات نیاز به برگ برنده دارد.
  • آمریکا شروع به طرح این ایده کرده است که هر گونه توافق هسته ای جدید با ایران باید موضوع توانمندی های دفاعی تهران و موشک های بالستیک را – که چند روز قبل رونمایی شده اند – شامل شود. این در حالی است که ترامپ و نتانیاهو و دیگران به خوبی می دانند که ایران هرگز بر سر توانمندی های دفاعی خود مذاکره نمی کند.
  • آمریکا می داند که ترامپ پس از شکست در همه ماجراجویی هایش، هیچ شانسی برای ادامه حضور در کاخ سفید ندارد به همین دلیل برای جبران این شکست فشارهای خود را بر ایران متمرکز کرده است. (ترامپ پس از شکست در جنگ تجاری با چین، عدم دستیابی به هیچ امتیازی در سایه کاهش تنش با کره شمالی، متشنج شدن روابط با متحدان اروپایی، تبعات شیوع کورونا در آمریکا و کاهش قیمت نفت، امضای توافق هسته ای جدید با تهران را تنها راه نجات آینده سیاسی خود می داند.آ)

چند روز قبل ترامپ خطاب به ایرانی ها گفت: باید توافق جدیدی امضا کنیم، شما منتظر انتخابات نباشید چون من در کاخ سفید می مانم.

این پیام بیش از آنکه از سر اعتماد به نفس و قدرت باشد، گویای یأس اوست. وی پیشتر اعتراف کرده بود که ایرانی ها مذاکره کننده های خوبی هستند؛ او همچنین می داند که با اعمال فشار نمی تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند لذا فقط باید منتظر تشدید حالت یأس و ناامیدی خود در روزهای آینده باشد.

حسين الموسوی - العالم

پربیننده ترین خبرها