مذاکرات «کنترل تسلیحات اتمی» بدون حضور چین برگزار می‌شود

مذاکرات «کنترل تسلیحات اتمی» بدون حضور چین برگزار می‌شود
يکشنبه 1 تير 1399 - 17:26

مذاکرات در مورد کنترل تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه در حالی فردا آغاز می‌شود که ایالات متحده از کشاندن چین به میز این مذاکره همچنان ناامید است.

العالم - آمریکا

رایزنی‌های آمریکا و روسیه در مورد «کنترل تسلیحات اتمی» فردا دوشنبه در وین آغاز می‌شوند.

به نوشته وبگاه «گاردین»، این مذاکرات در حالی بعد از یک سال وقفه از سر گرفته می‌شود که آمریکا از کشاندن چین به میز این مذاکره ناامید است و در مورد اینکه دونالد ترامپ به نجات توافق کنترل تسلیحاتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ علاقه‌مند باشد، تردید وجود دارد.

«مارشال بیلینگزلی»، نماینده ویژه دونالد ترامپ، وظیفه هدایت هیئت نمایندگی آمریکا برای دیدار با «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این مذاکرات را بر عهده دارد.

بیلینگزلی همچنین از پکن درخواست کرده که یک نماینده را به این مذاکرات بفرستد.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که این کشور یک دعوت‌نامه بدون محدودیت زمانی را برای جمهوری‌ خلق چین به منظور پیوستن این کشور به این مذاکرات ارائه کرده و نیاز این سه کشور به دنبال کردن مذاکرات کنترل تسلیحات با حسن نیت توسط این سه کشور را به روشنی بیان کرده است.

دونالد ترامپ نیز پیش از این بارها از چین خواسته است که به مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق کنترل تسلیحات اتمیِ جایگزین پیمان استارت جدید بپیوندد اما دولت چین نپذیرفته است.

طبق تخمین انجمن دانشمندان آمریکایی در حال حاضر اندوخته چین 320 کلاهک هسته‌ای است که این تعداد، کمتر از یک بیستم زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل ماه ژوئن گفت: «زمان برای چین به منظور مشارکت در مذاکرات خلع سلاح اتمی هنوز مساعد نیست.»

بیلینگزلی نیز در پیامی توئیتری در پاسخ به پکن نوشت: «چین بهتر است (در این مورد) تجدیدنظر کند. دستیابی به جایگاه یک قدرت بزرگ مستلزم رفتار کردن با مسئولیت یک قدرت بزرگ است. دیگر دیوار بزرگ پنهان‌کاری در تولیدات هسته‌ای این کشور وجود ندارد. جایگاه (خالی) در وین منتظر چین است.»

مقامات دولت ترامپ گفته‌اند آنها توافقنامه گسترده‌تری می‌خواهند تا سلاح‌های غیراستراتژیک را نیز پوشش دهد و حتی راستی‌آزمایی دقیقی داشته باشد و همچنین چینی‌ها نیز در آن مشارکت کنند. چنین تغییراتی اگر سال‌ها طول نکشد، ماه‌ها زمان نیاز دارد.

پیمان «استارت جدید» در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها