خاشقچی دیگر، این بار در کانادا؟

خاشقچی دیگر، این بار در کانادا؟
يکشنبه 1 تير 1399 - 23:21

ولتر فیلسوف مشهور فرانسوی می گوید که " احمق دست به هرکاری می زند"؛ حال اگر احمق در راس قدرت یک حکومت نظامی و دیکتاتور باشد چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

العالم ـ عربستان سعودی

تکرار اشتباهات و جرائم حاکی از تکبر و غرور در افراد است؛ کسانی که نمی پذیرند دیگران نظرات خود را بیان کنند و گاهی بعضی از این مخالفان حق زندگی هم ندارند.

عمر بن عبدالعزیز فعال سیاسی و حقوقی و مخالف عربستانی مقیم در کانادا از اطلاعاتی که پلیس کانادا آن را یک تهدید جانی برای وی توصیف کرده بود، خبر داد. پلیس از وی خواست تا مراقب و محتاط باشد؛ به نقل از پلیس کانادا منبع این تهدید حکومت عربستان می باشد که به دلیل نظرهای مخالف سیاست های آل سعود مخصوصا در زمان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هدف قرار گرفته است.

نقشه ای که حکومت عربستان برای عمر بن عبدالعزیز مخالف عربستانی در نظر گرفته است، شاید هنوز نامشخص باشد؛ مخصوصا که خود عمر گفته من از نوع تهدیدی که وجود دارد، بی خبرم. او نمی داند که این نقشه برای ربایش و یا ترور او است. بویژه که وکیل این فعال عربستانی توضیح داد که حکومت کانادا بارها با او تماس گرفته و از تهدید های جانی برای عبدالعزیز هشدار دادند؛ اما وی تاکید کرد که "این بار متفاوت است" و "این هشدار رسمی بود و به سرعت به وی ابلاغ و تاکید کردند که احتیاط کند زیرا به نظرمی رسد این هشدار بسیار واقعی و جدی است".

این سناریوی تهدید یادآور پرونده معروفی است که هنوز تا به امروز دامن بن سلمان را گرفته است، این پرونده همان ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال 2018 است. دستگاه اطلاعات آمریکا دریافت که بن سلمان مسئول درجه اول این ترور است. همچنین در سطح بین المللی نیز انتقاداتی متوجه مقامات سعودی شد. نهادهای حقوق بشر در جهان اقدامات عربستان را محکوم کردند.

به نظر می رسد که این حجم از انتقادات و محکومیت ها و مسئول دانستن راس قدرت در عربستان، باز هم سبب نشد تا شاهزاده جوان این کشور دست به حماقت های بیشتری نزند. ظاهرا طرز فکر عربستان سعودی اینگونه است که تاب تحمل انتقاد و یا مخالفت را ندارد و خودرایی مقامات سعودی حد و مرزی ندارد. عمر بن عبدالعزیز شاید تنها کسی نباشد که بن سلمان در کانادا او را هدف قرار می دهند؛ بلکه سعد الجبری نیز ممکن است هدف گیرد؛ بسیاری الجبری را "صندوق سیاه" مقامات سعودی می دانند زیرا منصب برجسته ای در دستگاه اطلاعات عربستان داشت.

اما بزرگترین تهدید ممکن است متوجه خانواده های مخالفان سعودی باشد که هنوز در داخل عربستان بسر می برند. این اتفاق دقیقا با دوستان و افراد نزدیک به عمر بن عبدالعزیز رخ داد . در سال 2018 مقامات سعودی با جاسوسی از موبایل عمر توانستند دوستان او در داخل کشور را نیز بازداشت کنند. نیروهای امنیتی عربستان همچنین پسر و دختر الجبری را نیز بازداشت کردند. آنها در ماه مارس ناپدید شدند و تا این لحظه کسی از آنها اطلاعی ندارد بنابراین به نظر می رسد که حاکمان بلاد حرمین شریفین این آیه کریمه را نخوانده اند که "وألا تزر وازرة وزر اخرى" (هیچ گناهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد) اما بن سلمان تمام ارزش های انسانی و اسلامی را برای تحقق اهداف شخصی خود زیر پا می گذارد.

پربیننده ترین خبرها