"دوست محرمانه جدید اسرائیل" در یمن کیست؟

دوشنبه 2 تير 1399 - 16:36

برخی تصور می‌کردند که جنبش "انصارالله" یمن درخصوص این موضوع، که ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن را ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی می‌خواند، اغراق می‌کند ولی دستاوردهای این ائتلاف طی شش سال جنگ و همچنین تحولات اخیر ثابت کرده که آنچه انصارالله بر آن تأکید می‌کند، واقعیت است.

العالم- کشکول

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل الیوم"، که نزدیک به "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر این رژیم است، گوشه‌ای از این واقعیت را به شکلی واضح برملا کرده است. این روزنامه در گزارشی با عنوان "دوست محرمانه اسرائیل در یمن"، نوشت این دوست دولت جدید در جنوب یمن به رهبری "عبدروس قاسم عبدالعزیز الزبیدی" استاندار استان عدن است.

این روزنامه همچنین فاش کرد، دولت عیدروس در جنوب یمن از چند هفته پیش تماس‌هایی با رژیم اسرائیل انجام می‌دهد و الزبیدی پیشتر نیز از تعامل سازنده خود با اسرائیل سخن گفته بود که باعث تعجب شمار زیادی از اسرائیلی‌ها شده است؛ لذا اسرائیلی‌ها به "دولت خودمختار جدید در جنوب یمن" تبریکاتی ارسال کردند. منابع مختلف اسرائیلی نیز اعلام کردند که اسرائیل برای نشست‌های سرّی با دولت جدید در جنوب یمن آماده می‌شود.

"اسرائیل الیوم" خاطرنشان کرد، "دولت جدید چند هفته پیش پشت درهای بسته در خاورمیانه شکل گرفت" و تحت کنترل و رهبری شورای انتقالی به رهبری عیدروس الزبیدی است و در مرزهای یکی از مهم‌ترین تنگه‌های استراتژیک و بسیار پراهمیت و نزدیکی "باب المندب" در حد فاصل دریای سرخ و خلیج عدن واقع شده است.

تبدیل بخش‌هایی از یمن به پایگاه "اسرائیلی" برای سیطره بر باب المندب، خلیج عمان و دریای سرخ، از همان ابتدا یکی از اهداف عملیات موسوم به "طوفان قاطعیت" سلمانی( ولیعهد سعودی) بوده است و مشارکت کامل آمریکا و رژیم اسرائیل در تجاوز علیه یمن موید این مقوله است. مشارکت آمریکا و اسرائیل باعث شده است که حتی سازمان ملل متحد نیز نتواند بیانیه‌ای در محکومیت ائتلاف سعودی- اماراتی صادر کند به رغم این‌که این ائتلاف متجاوز دست به جنایت‌ها و اقدامات فاجعه‌بار زده و بزرگ‌ترین بحران انسانی در این کشور را به وجود آورده است. تمام آنچه درباره اختلاف سعودی و امارات گفته می‌شود فقط نوعی تلاش برای سرپوش گذاشتن به اهداف رژیم اسرائیل در یمن است؛ اهدافی که جنبش انصارالله، دولت‌ها و ملت‌های عربی درباره آنها هشدار می‌دهند ولی این هشدارها بی‌فایده است.

پربیننده ترین خبرها