عربستان و امارات در صدد تجزیه یمن

عربستان و امارات در صدد تجزیه یمن
سه شنبه 3 تير 1399 - 20:18

با تشدید درگیری های نظامی میان دولت هادی و شورای انتقالی، اوضاع در جنوب یمن به سمت تجزیه کشور از سوی امارات و عربستان پیش می رود.

العالم ـ یمن

فعالان رسانه ای یمن می گویند خبرهایی که حاکی از آتش بس قریب الوقوع در یمن است، فقط یک نمونه از توافق ریاض هستند توافقی که فقط جوهری روی کاغذ باقی ماند و عملی نگشت.

فعالان رسانه ای خاطرنشان کردند که واقعیت های میدانی بیانگر عکس آن چیزی است که طرف های عربستانی و اماراتی ادعا می کنند؛ عربستان و امارات خواهان ثبات یمن نیستند؛ بنابراین از زمانی که ائتلاف متجاوز سعودی آتش بس را اعلام کرد، تا به امروز مناطق یمنی شاهد 3000 حمله بودند.

مسئولانی در وزارت اطلاع رسانی یمن تصریح کردند که راهبرد کلی طرح آمریکا مبتنی بر تجزیه منطقه و تقسیم کشورها و ایجاد درگیری داخلی در این کشورهاست حتی اگر این کشورها از متحدانش باشد.

برخی مسئولان وزارت اطلاع رسانی یمن توضیح دادند که آمریکا ملتهای کشورهای منطقه را درگیر جنگ های داخلی می کند تا بر ثروت و منابع این کشورها تسلط یابد.

این مسئولان توضیح دادند که عربستان و امارات با خسارت های گسترده ای در یمن روبرو شدند از این رو به دنبال جبران خسارت های خود هستند؛ عربستان به فکر کنترل منابع نفتی یمن افتاد و امارات خواهان تسلط بر بنادر یمن و برخی میدان های نفتی وجزایر مهم است.

برخی رهبران جنبش جنوب یمن می گویند که حوادث جنوب یمن یک درگیری اماراتی سعودی نیست؛ بلکه نوعی تقسیم نقش ها میان این کشورهاست که برای کنترل مواضع راهبردی مهم در استانهای جنوب از جزیره سقطرا تا خلیج عدن با یکدیگر در حال جنگ و نزاع هستند.

یکی از رهبران جنوب یمن از تمام نیروهای جنوب خواست تا به توافق با انصارالله روی بیاورند تا بتوانند جنوب کشور را از نیروهای اشغالگر اماراتی و سعودی آزاد کنند.

فعالان یمنی می گویند که استانهای جنوبی کشور از برخی حقوق خود خواه در امر قدرت و یا تقسیم ثروت و یا خودمختاری و یا مسائل دیگر محروم بودند؛ اما مسائل اینک از روند اصلی خود کاملا منحرف شدند و فرزندان استانهای جنوب به هیچ چیزی دست نیافتند و همه چیز به دست امارات و عربستان افتاد.

برخی مسئولان در وزارت اطلاع رسانی یمن به سخنان تلویحی مسئولان شورای انتقالی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کردند و گفتند که رژیم اشغالگر اسراییلی از عادی سازی روابط برخی طرفهای یمنی با آن سخن می گوید؛ اما واقعیت آن است که هر طرفی به سمت عادیسازی روابط با این رژیم پیش برود درواقع از سوی ملت یمن طرد خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها